Jag har en glasveranda byggd på 80-talet som måste renoveras pga att det blir sättningar och fönstren spricker sönder och det kommer in vatten då det regnar och blåser mot rutorna, vilket det tyvärr gör rätt ofta:(. Min fråga till er som vet mera, hur tätt måste man ha mellan reglarna som håller upp väggen? Det är alltså byggt med en tomrum under för att komma upp i höjd med huset. Där är nu alltför få på långsidan som är 9 meter så finns det 2 st förutom hörnstolparna. Sen nästa fråga måste man gräva till frostfritt eller kan man lägga betongsten på marken och stödja upp det hela så?
 
Jag lider med dig. Jag vet inte exakta antalet men det låter lite, Ponera att man iaf vill ha 120cc på stolparna så blir det 7 st på 9 m..... Att det rör sig så mycket tyder ju på att det inte är frostfritt djup på dina befintliga stolpar. Jag skulle inte satsa på att ha betongblock rakt på marken, men kanske någon annan vet bättre.
 
Frostfritt, eller inte, beror ju även på om du har verandan uppvärmd eller inte (och på vad du menar med "tomrum under", är det så att det bara är plint så du har fullt ventilerad grund gäller nog frostfritt). Det kan ju även vara så att det sviktar mellan stolparna. Kanhända skulle en stående balk ovan fönsterna hjälpa i så fall, vet ju nte hur tung konstruktion som finns ovan.
 
Största tyngden på konstruktionen tror jag,uppstår när snön rasar ner från hustaket ner på verandataket, och det blir många kilo, bor i norrlands inland:) Kan det vara det som knäcker glasen då skulle ju en järnbalk göra susen... Grunden är nästan fullt ventilerad, det är bara en plankvägg som täcker utrymmet under altangolvet, så där är nog yttertemperatur eftersom rummet inte värms upp vintertid. Går det att mäta sej fram till lösningen eller är det bara prova sej fram den hårda (o dyra) vägen med försök o misslyckande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.