Jag håller på att byta ut furupanelen i gillestugan. Den är 50% under mark. Det är uppvärmt och öppen trapp utan dörrar upp till vanliga bostadsdelen.

Flyttade in i huset för 14 år sedan och vid besiktning så markerade mögelhund väldigt svagt i ett av rummets hörn men inget annat (ett hörn som har stuprör på utsidan)
Vi har efter det dränerat om och isolerat utvändigt

Jag har nu tagit ned panel och isolering i rummet och märker att regelverket är fräscht och uppenbarligen klarat sig bra sedan 65 då huset byggdes. Det sitter med distanser (dock organiskt)

Fråga 1: borde jag spara mig jobbet med att regla om och använda befintliga reglar då de klarat sig så bra?
Tanken är att sätta osb + gips på väggen. Jag har gjort det i ett annat rum, men där har jag 2 cm fritt över och under med ventilerade lister. Något som jag får svårt med här då det är liggande reglar.
Funderade även på att lägga någon form av isolering i den delen som är ovan mark. Mest för att få ett mjukare ljud i rummet. Bör jag undvika det?

Golvet (trä på träreglar)har blivit förstört på ett ställe. Jag har inte brutit upp det för att inspektera, men ser att det är någon form av isolering under också.
Jag vill helst ha någon form av trägolv (vet att det inte är att rekommendera).

Fråga 2: Ska jag riva ut isoleringen och golvreglarna och lägga Platon matta (heter det tror jag)? Problemet är då att det befintliga väggreglarna måste rivas för att lägga mattan. Kan jag efter det regla över mattan? Det behövs nämligen reglad för att nå samma nivå som sprättskydd runt spis

Eller (om det inte finns några spår av fukt/mögel) behålla golvreglar + isolering och lägga nytt trägolv?

Förstår att det jag pratar om är riskkonstruktioner. men då det ser ut att varit bra i 55 år, så kanske det kan anses att det fungerar?
 
  • Inredning i gillestuga med liggande träreglar på betongväggar och ett trägolv, renoveringsprojekt pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.