Jag har köpt ett 60-talsradhus med en befintlig fuktskada i golvet på nedervåningen. Jag har nu rivit ut den gamla isoleringen som bestod av någon typ av gullfiber och kutterspån. Vissa delar av kutterspånet var fuktigt och luktade mögel. Bjälklaget ligger direkt mot betongkasseter men ser bra ut. Har haft en firma här som sprutat med "antimögelmedel" och ska nu lägga nytt golv. Behöver råd och tips. Hade tänkt att lägga cellplast i betongkassetterna vilket ger luftspalter under då kassetterna är oljämna i botten. Är det någon vits att lägga platon under? Detta måste i så fall skäras i bitar ca 120x60 för att passa.
Har tänkt lägga cellplast i två lager, i kassetterna och mellan bjälklaget eller cellplast + gullfiber för att få det tätt. Sen golvspån och parkett.
Tar gärna råd från någon med erfarenhet av detta.
Vill hellst inte gå ner och isolera under i krypgrunden.

Petra
 
Har du nån bild ?
 
Ja, här är bilder från vardagsummet.
 
  • Vardagsrum 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet man varför det blev fuktskada?

Mvh Putte
 
Orsaken tror jag är en felkonstruktion och val av fel material till isoleringen dvs organiskt material, kutterspån på 60-talet. Bjälklagert ligger dessutom direkt på betongsyllarna utan något "oorganiskt" mellan. Flera hus i området har haft samma problem och delvis gjort om golven efter vad jag hört. En granne har bara bytt isolering till gullfiber/glasfiber och hos någon annan var det gjort innan de flyttade in. När jag nu gjort det stora jobbet med att bryta upp det gamla golvet och tagit bort all gammal isolering vill jag gärna använda bästa möjliga material och metod som finns i dag. Men till en rimlig kostnad. Har fått förslaget att isolera krypgrunden och sätta in en avfuktare där som skulle stå på hela tiden sedan. Vill hitta en enklare och billigare metod. Bjälklaget ser bra ut utom på något enstaka ställe där jag tänkt byta delar av det.
Har också hört att det finns olika typer av cellplast att isolera med. Är det viktigt vilken typ man använder och hur tjock den bör den vara.
Petra
 
Att det skulle vara organisk isolering orsakar inte fuktskador. Snarare tvärtom, om det är fuktproblem så agerar en organisk isolering hygroskopiskt och kan ta upp och avge fukt bättre än isolering av mineralullstyp. Om det är så mycket fukt att den organiska isoleringen tar skada så är det det som är problemet, fuktmängden. Och skulle det varit mineralull istället så skulle ändå golvbjälkarna och eventuellt undergolvet farit illa.
 
Jag kommer att dränera om husets framsida (det håll bostadsrummen ligger åt på entreplanet) till våren och använda någon form av fuktskydd utvändigt + justera entretrappan som har lutning innåt huset. Att nu akut byta golv var nödvändigt för att mögellukten var så pass stark. Lukten är i stort sätt borta nu och jag är väl ganska nöjd om jag hittat en lösning som håller de närmaste 40 åren. Är det inte troligt att fukten gått upp i betongen från krypgrunden och sedan stannat i kutterspånen och det golvspån som legat där i ca 45 år, och där orsakat mögeltillväxt.
 
Jo, det är troligt. Men som jag skrev beror inte problemet på att det var organisk isolering. Det hade blivit problem även med oorganisk ullisolering om man inte stoppat fukten. Det är fukten som är problemet, inte isoleringen. Men det är klart att möglig isolering ska bytas ut mot ny, när orsaken till skadan är åtgärdad.
 
Vad finns det under betongkasseterna? Ligger de direkt mot marken, eller har du krypgrund under?

För mig låter det lite riskabelt att bara hoppas på att bättre dränering skall lösa problemet om man inte gjort helt klart var fukten kommer ifrån.
 
Det är krypgrund under, uppmätt till 60 cm på ett ställe. Idag kan man inte komma in i den men jag funderar på att ta upp en inspektionslucka för att se att det inte finns gammalt spillvirke därnere. Det ger också en möjlighet att komma ner i framtiden. Mest fukt och lukt fanns vid ytterväggen men det var inte mer än att kutterspånen kändes lite kalla och fuktiga i handen och hade lite mörkare färg. I betongen syntes också lite mörka fläckar innan den torkade upp.
Jag hade yrkeskunnigt folk förbi i morse och de kunde inte se någon fuktvandring i bjälklaget. Bara lite fukt på de ställen jag tänkt byta. Grunden känns nu torr och utan kalldrag.
Deras förslag var att isolera med lösa lecakulor ca 10 cm då betongkassetterna ger ett så oljämt underlag, sen förhydringspapp(tror jag det hette?) och sen 95 mm mineral/stenull under golvspånskiva, foam och parkett.
Jag har inte fått förslag på att använa lecakulor förut. Någon som provat detta? Det lät som om det skulle vara lätt att arbeta med, men sämre K-värde.
 
Ojsan, det där ser exakt ut som de plattor vi har i vårt radhus...

Vad har hänt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.