Hej!

Jag är mitt uppe i att renovera min lägenhet och har till min fröjd funnit ett par gamla fönsternischer bakom masonitskivor, gissningsvis från sekelskiftet. Som bilderna visar så är de i ett minst sagt dåligt skick. Skulle gissa att det rör sig om någonstans mellan 5 till 10 lager färg som krakelerat lite här och var. Min plan och arbete ser förljande ut så här om ingen har ett bättre tips:

  • Skrapa bort så mycket färg jag kan och orkar med färgskrapa, (droppformat blad för djupa profiler)
  • Slipar och putsar, både för hand och maskin.
  • Fogar alla stora springor i hörn och kanter med latexfog
  • Slutligen målar allt ett par vändor


Vad jag dock undrar över är själva speglarna som har en större glipa i mitten. Vad jag kan se så består speglarna av är två delar som satts in för att sedan limmas, dessa har sedan med tidens tand slagit sig något och glipan har blivit rätt så bred. Frågan är hur jag bör åtgärda detta på bästa sätt. Alternativen jag funderar över:

  1. Spackla upp och måla över (orolig för att de spricker upp på nytt iom annalkande vinter med drag som leder till att det eventuellt slår sig)
  2. Spackla upp men lämna en springa som jag sedan kör latexfog på.
  3. Köra med glasfiberremsa över springan och sedan spackla och måla


Sedan tar jag gärna emot goda råd när det kommer till att tabort färg i alla djupa profiler. Som jag skrev tidigare så använder jag färgskrapa med droppformat blad. Har även varmluftspistol och vattenbaserad färgborttagning ( denna har dock en tendens att mjuka upp träet som i sin tur gör att det blir väldigt ömtåligt)

Tack på förhand!
 
  • image-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image-4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image-8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Soda blästring eller isblästring för att få det trärent utan att skada trät sen är det bara o måla
 
Varmluftspistol och skrapa med olika profiler körde jag med...
 
Man tackar för svar! Men det är snarare problematiken kring hur jag ska behandla springan som jag undrar över.

"Vad jag dock undrar över är själva speglarna som har en större glipa i mitten. Vad jag kan se så består speglarna av är två delar som satts in för att sedan limmas, dessa har sedan med tidens tand slagit sig något och glipan har blivit rätt så bred. Frågan är hur jag bör åtgärda detta på bästa sätt. Alternativen jag funderar över:

  1. Spackla upp och måla över (orolig för att de spricker upp på nytt iom annalkande vinter med drag som leder till att det eventuellt slår sig)
  2. Spackla upp men lämna en springa som jag sedan kör latexfog på.
  3. Köra med glasfiberremsa över springan och sedan spackla och måla
"
 
  • Springa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att ta bort färg smidigt kan du använda en SPEEDHEATER (eller liknande) som är mycket effektiv. Den är dyr i inköp men en lokal uthyrningsfirma bör ha en för uthyrning.
Sprickan hade jag fyllt med plastik padding, skrapar du bort all färg lär du få bredspackla hela nischen för att få den jämn och snygg.
 
Tack för svar! Yes kör med en varmluftspistol och det funkar riktigt bra. Är det kemiskt trä när det kommer till plastic padding som gäller?
 
Går bra med det oxå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.