Skall renovera ett antal fönster på kåken med slipning, målning, kittning och allt vad det innbär.

Kan man köra en plexiglasskiva som ersättning istället för fönstret medan man arbetar med det sistnämnda? Skall man plasta, dessutom?

Hur har ni andra gjort?

Visserligen har det varit fint väder länge nu, men man vet ju aldrig...
 
Hej!

Det var senvår med stabilt väder, och vi gjorde så här.....

Tog ur båge efter båge, och ersatte med tunn plast.

Renslipade med vinkelslip, långa lätta drag.

Tog bort gångjärnshalvorna. Las i eld i braskaminen. Stålborstades, grundades och sprutades.

Fräste bort gammal murket kitt med fräsmaskin och styrskena.

Kittade om, grundade, målade tre gånger, monterade gångjärnen.

Satte tillbaka bågarna. Det blev snyggt.

Insida fönster, mellan bågarna och kamar hann vi inte renovera, och följande sommar bytte vi all fönster mot nya.

Att renovera fönster är ett fasligt jobb, och vi gav upp. Idag är vi glada att vi bytte till moderna med treglas.

per

 
Vi byggde en provisorisk ram som vi satte byggplast på...

Plocka ner fönstrena.
Sen skrapar du fönsterna ordentligt med ett nytt vasst stål i skrapgrejen..
Pilla bort kitt som sitter löst..
Olja in utsatta delar med Impregnerande Grundolja.. ordentligt tills det inte suger mer...
Spackla igen ev. torrsprikor osv.
Tejpa med maskeringstejp med 1 millimeter kvar till kankten så det blir tätt.
Måla 2 gånger med grundfärg.
Måla 1 gång med fönsterfärg.
Dra dit nytt kitt (om du väljer gammal hederligt kitt så måste du måla på kittet när det har torkat).
Nu är det typ klart...

OBS. måla med fönsterfärg på ytterdelen av karmen också.. (skrapa noga så du får igen rutorna sen).

Jag rekommenderar er att inte pilla med gångjärnen... kan va trixigt att få det bra när ni monterar tillbaka allt..

Ett tips :
Köpa nya beslag osv på ÖB för en billig penning så får du nykänslan...
 
Schyrrans!
Tack för tipsen.

Känns som ett omfattande projekt det här.
Får nog dela upp det på ett antal år.

 
ja du gör det inte på en sommar iaf :)

Vi har hunnit med 2 st dubbelfönster denna sommar... tar en jäkla tid...
 
Det tar tid, räknar själv med ungefär 3-4 fönster per år.

Från brunt till vitt.
 
Jag renoverade mina fönster på följande sätt förra året. Orginal fönster 1950.
Plockade ner 2 st åt gången satte upp 2 st reservfönster jag hittat hos en kompis. Där dessa reservfönster inte passade nubbade jag fast tjocka pappskivor som jag häfftat byggplast runt.
Sedan skrapade jag hela fönstren trärena (insida, imellan o utsida) :-X.
Tog bort allt kitt, spacklade alla skador. Nytt Kitt, oljade, grundade, färdigströk 2 gånger. Satte oxå i nya glas överallt. Mycket jobb men det tog mig ca 3 mån. Det är bättre att bita i det sura äpplet ordentligt än att bara naffsa lite ;)
 
Använd inte linoljekitt fåglarna äter upp det.
 
Såg någn programmet "Se om ditt hus" förra veckan? Det handlade om fönsterrenovering bl a. Han som renoverade målade utan att ta hänsyn till att mycket färg hamnade på glaset Jag missade hur han fick bort, eller var det ngt man inte visade?
 
Kurtivan, jag antar att han använde en färgskrapa för ändamålet, alt en hällskrapa för spisar med keramisk häll ( det gör jag). Linoljefärg är tacksam i det avseendet, man behöver inte "skära av" färgen 2 mm in på glaset utan det delar sig snyggt. Alkyd kan vara värre.
I övrigt anser jag att de hade klippt bort ungefär hälften av momenten i programmet, ex. man bör olja, och helst grundmåla falsen innan kittning med linoljekitt annars suger träet oljan ur kittet och då torrspricker det i förtid.

/Lurvnos - som har renoverat 10 dubbelfönster under semestern, dock bara dess utsida. -Ja, nu är jag en jäkel på att kitta snyggt. Nu när jag är klar... ;)
 
Rakblad fungerar alldeles utmärkt att tabort färg från glas med. Se till att det är rent och vasst så repar det inte. Man kan lägga en spackel över kittet så får man lätt en rak snygg färgkant.
 
Hej,
allt detta arbete drar ju ut på tiden. Hur gör ni med plast/papp etc och synen på låsning av huset? Bygger hela resonemanget på att man är hemma hela tiden, eller låter ni det vara "plast-låst" under torktiderna?
 
Jag satte upp tillsågade spånskivor som skruvades/klämdes fast innefrån.
Och till kitt fär avlägsning så hyrde jag en speedheater 150:-/Dag denna var kalasbra!
 
Man spärrar kittfalsen med shellack och behöver inte grunda då! Någon upp i ämnet grundade 2 ggr. Måste vara fel!Överlag så är arbetet med linoljefärger till fönster mycket änklare än kladdet med alkyd. Återkommer med en komplett lista över hur man gör.

Lagavulin
 
Här kommer den kompletta listan som jag och många yrkesfolk använder sig av!

In med bågarna och på med fönsterskyddet (hemsnickrat).

1. fram med kittlampan (hyr eller köp) ta bort alla rutorna (täck rutan med fuktig handduk om du vill vara extra försiktig. Går med varmluft oxå om man är försiktig.

2 Varmluftspistol/speedheater och bort med all färg (ev. specialslipa en sk minisklrapa som du hittar i färgaffären till den profil du har.

3. slipa försiktigt (behöver inga dyra maskiner utan kloss + papper duger gott.

4. på med linolja och värm försiktigt till ca 60celsius. Då tränger det in bra. Blir inte tunnare vid högre värme utan bara riskeras att bränna oljan.

5. stryk kittfalsen med shellack (hindrar att oljan i kittet sugs in i träet)

6. Kitta tryckkittet i med rutan och spika med lämplig stiftpistol från ex. GSAB eller spiktråd från glasmästarn

7. Kitta sedan färdigt kittfalsen. lägg på för mycket och skrapa sedan av. Fyll alla ev luckor i kittet på baksidan (in mot rummet)

8. stryk kittet med krita i pukverform för att få bort kladdet.

9. stryk med linoljefärg 3ggr. Första direkt efter kritan, eller vänta några dagar.

Måla in runt 5-10mm på rutan, invänta till det är tort, fram med bredspackeln och rakblada bort så det återstår 2 mm färg in påglaset.


Samma procedur med karmen (skrapa, 60grader olja, 3ggr linoljefärg)

Alla produkter + ev. råd från www.linoljeprodukter.se
 
  • fnster-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.