Ska göra mitt badrum med hjälp av rörmockare.
Han säger att det är ok med att avlopp för handfat och wc är 50 mm från vägg. Stämmer det?
Jag hoppas det för annars måste jag ju bila upp hela golvet:)

Sen är det fall i duschhörnan men inte i det övriga badrummet.
Är det godkönt om man renoverar? Inga problem att spackla upp fall men det höjer golvet rätt så rejält då badrummet är avlångt.
 
Kravet är att det inte får vara bakfall någonstans. Om golvet nu är plant så är ju risken att det ändå är lite bakfall någonstans.
 
Kravet för avstånd till vägg för rör är 60mm (kolla branschregler på bkr.se). Jag tror att det skall tolkas som 60mm mot vägg innan kaklet är monterat, men kan ha fel. Kravet finns för att man skall komma åt att sätta tätskikt bakom röret.

OM man väljer att fuska med det kravet så bör du noga undersöka måtten för WC stolen. Om röret sitter för nära väggen så kan det bli strul med Stolen. Har för mig att de flesta stolar behöver ha 40mm fritt till vägg, men det är då MED kakel på väggen.
 
Jag vet att kraven är 60mm från vägg. Men min rörmockare hävdar att det inte är nödvändigt om det gäller renovering.
Men det är ju där han kan ha fel.
Sen tror jag golv kravet är en lutnng på 1:200 dvs att det finns lutning i hela badrummet.
Men samma funderinge gäller här om det är okej att frångå det kravet då det gäller renovering av befintligt badrum?
 
Jag skulle inte frångå lutningen i badrummet.. Så mycket lär det väl inte höja golvet?
Kanske två cm? Eller har jag fel!? Hur långt kan ett badrum vara?
Sen finns det ju excentermuff (vet ej exakt vad det heter) man kan använda OM avloppet
hamnat för nära väggen. Dvs man kan flytta toaletten några cm med denna muff monterad.


Göran
 
mekkarn skrev:
Jag vet att kraven är 60mm från vägg. Men min rörmockare hävdar att det inte är nödvändigt om det gäller renovering.
Men det är ju där han kan ha fel.
Sen tror jag golv kravet är en lutnng på 1:200 dvs att det finns lutning i hela badrummet.
Men samma funderinge gäller här om det är okej att frångå det kravet då det gäller renovering av befintligt badrum?
Är de 60mm inkl eller exl kakel?
 
Jag tror att reglerna är 60 mm innan kakel. Men nu är det 50 så det blir nog 40 mm efter kakel.
Jag tror lite som gurex att det inte är hela världen om avloppet sitter lite närmare än 60 mm men att jag nog måste spackla upp lite lutning i hela rummet.
Och ja det kommer att bygga precis 2 cm, nej det är väl överkomligt egentligen
 
lite klurig flytspackling då badrummet är avlångt och redan har fall i duschen men men det ska man väl få till med lite våld och svordomar:)
 
nejdå det är inga problem.
är det betonggolv nu antar jag, köp några säckar 2-3st med ardex k14, sätt en avstängningslist där lokalfallet börjar, blanda spacklet och slå ute vid väggen, k14 flyter nått fruktansvärt, kommer att rinna ända fram till avst.listen

efter 2-3h kan du gå på spacklet, gå då in och ta bort listen (går mycket enkelt när spacklet är lite fuktigt) och skrapa ner kanten med en spackel, justera lokalfallet dagen efter med tex a45
 
Låter som att Nino varit med förr! :) Glöm inte att prima bara!


Göran
 
Har flytspacklat förut:) Men inte mot ett befintligt fall. Men låter ju smart med avstäningslist, hade funderat på att köra utan och stå med en raka och skopa. lite rädd att få en klack där
Jag tänkte köra med xplan, ardex ska ju vara så himla dyr.
 
Man får mycket för pengarna ;)
visst finns det billigare produkter, men ska det vara samma flytförmåga och torktid så blir det samma pengar istortsett
K14 flyter du ut till istortsett 0mm
 
Mikael_L
Ardex K14 ... flyter alltså ut något fruktansvärt ...
hehe, det ska jag lägga på minnet om det behovet dyker upp. (Som i typ denna tråd.)


Men är man bunden vid att sen fortsätta med ardex tätskikt?
 
Okej så xplan är inte likvärdigt ardex? Det var en kompis som är plattsättare som rekommmenderade det. Har kollat igen nu och det var inte helt rakt men lutningen kan vara lite mer och det var en dal på nåt ställe. Så det bästa vore med ett väldigt bra flytspackel som i princip flyter ut till 0mm:)
Så kan jag lägga ett fint lager till så jag får det perfekt!
 
Mikael_L
Om du verkligen har plant och/eller en mycket svag lutning mot duschen kan du ju kanske skippa att flyta hela utrymmet.
Det finns från de flesta tillverkare handspackel som går att dra ner till 0mm, och kan alltså dras ut med en spackelspade där det behövs. T.ex. om du bara har en enda liten svacka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.