Hej!

Efter att det börjat lukta mögel har jag konstaterat att badrummet i vårt lilla torp behöver göras om. Några spikar i golvspånet hade börjat krypa ut och punkterat tätskiktet med mögel och fukt som följd.

När man ändå håller på tänkte jag försöka göra om lite annat som kanske inte är helt proffsigt gjort från början och behöver tips. OBS att detta är ett mindre torp så ambitionsnivån bör hållas rimlig. Jag tänker mig att läsa på ordentligt kring branschregler, men eventuellt göra anpassningar så åtgärderna blir rimligt stora.

Fråga 1:

Inkommande vatten kommer i dagsläget genom golvet i badrummet genom en 32mm PEM under befintligt handfat. Från denna går det sedan grenar till dusch, handfat, vv-beredare samt även avstick till köket genom utanpåliggande kromade rör som går längs med väggarna i huset (det är alltså en väldigt liten stuga, ursprungligen ej gjort för vatten).

Nu när vi gör om kommer vi använda oss av Cascos foliesystem, men undrar lite över inkommande vattnet. Bör jag lösa detta på något annat sätt som inte innebär alltför stora ingrepp? Jag kommer såklart använda mig av en rörmanschett när vi lägger tätskikt. Hur löser jag snyggt avsticken till dusch, handfat etc?

Fråga 2:

Är det värt att göra rördragningen till duschen (på andra sidan badrummet) dold när man ändå byter golv och väggar? Hur får jag i så fall rören (PEX, antar jag) att sitta fast ordentligt inuti väggen vid blandarfästet? Särskilda beslag?

Vänliga hälsningar
Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.