Misstänkte vattenskada. Kontaktade försäkringsbolaget och deras besiktningsmannen hittade fukt under mattan i stora delar av badrummet. Dock vägrar försäkringsbolaget betala ut ersättning pga att förra renoveringen inte var fackmässigt utfört (bland annat gammal golvbrunn som inte byttes ut).

Hur som helst funderar jag nu på att göra jobbet själv. Är hyfsat händig och kan riva och bygga det mesta själv. Rördragningar kan jag göra, men vill anlita ett proffs för att lägga dit en ny matta.

Tänkte passa på att bila upp golvet och flytta avloppet till handfatet och även byta ut den där gamla golvbrunnen.

Då vi endast har ett badrum vill jag förstås vara utan badrum så kort tid som möjligt.

Behöver jag göra något speciellt för att torka upp betongen som är blöt under mattan?

Man börjar förstås med att riva golvmattan och badrumstapeter. Sedan ska man bila upp delar av golvet. Efter det byte av golvbrunn och flytt av avlopp för handfatet. Därefter gjuta ny betong där plattan bilats upp.

Allt det här borde jag klara själv utan större problem. Hur svårt kan det vara, liksom?

Betongen behöver väl någon vecka på sig att härda. Den våta betongen behöver väl också torka upp?

Hur länge ska man vänta innan mattläggaren får göra sitt jobb?

Vad gäller på väggarna om man ska sätta upp våtrumstapeter i stället för kakel? Hittar mest information om hur man ordnar fuktspärr mm för kaklade badrum.

Behöver jag byta väggskivorna mot våtrumsgips och cc 30 mellan reglarna? Måste jag riva ner väggarna även om inget är fel på de gamla reglarna och väggskivorna?

Efter tapetsering och golvmatta sätter man tillbaka toastolen (men nu utan skruvar!) och eventuellt nytt handfat etc. Vattenrör drar jag troligtvis själv. Eventuellt att jag anlitar ett proffs för att få det riktigt snyggt, men ska fundera på den saken.

Edit: Badrummet är på markplan. Ingen källare. Ursprungligen torpargrund, men senare delvis gjuten platta. Betongplattan är ca 10 cm tjock. Under denna är det ett lager sand (okänt hur tjockt lager, men minst 25-30 cm) och därefter troligtvis markytan.
 
Redigerat:
Man brukar säga att man inte ska lägga golv på betong som är yngre än tre månader (om jag mins rätt)

Cc 30 krävs bara om man ska sätta kakel, med väggmatta räcker cc 60.
 
Betongen bör komma ner till RH < 85% pga att limmet till plastmattan förtvålas vid höga RH. Om plattan är oisolerad och står på sand då är det bättre att satsa på klinkers pga plastmattan blockerar fukten från marken och limmet förtvålas och det kan mögla, emitera och ha sig under mattan.

Från nätet.
"Av de senaste rönen som framkommit från ett forskningsprojekt vid Statens Provningsanstalt i Borås, måste betongens relativa fuktighet vara mindre än 75%. Tidigare ansågs den kritiska fuktnivån ligga vid 90%.Det tar oftast lång tid innan betong är så torr att den är ett godtagbart underlag för vinylmattor.Torktiden för ventilerade bjälklag till en relativ fuktighet lägre än 75% kan vara mer än 6 månader. Oisolerad platta på mark kan vara omöjlig att torka ut."[h=2][/h]
 
Hmm.. Men klinkers, är det inte ungefär som med kakel, att man måste ha fuktspärr under? I så fall borde det väl bli samma problem med fukt i betongen under fuktspärren?
 
En till fråga.. Jag är inte speciellt förtjust i kakel i badrum. Samlas skit i fogar och så är det kallt och hårt att gå på..

Om jag ändå vill ha plastmatta, måste jag då bila bort hela betongplattan och göra en ny med markisolering under?
 
väggar: ska du ha matta på väggarna så behöver du inte göra nått
golv: gjut i med ROTbruk som brinner på ett dygn
ställ in en avfuktare, vill du vara riktigt säker så kontakta någon firma som kan fuktmäta plattan åt dig, använd borrhål inte någon mätare att lägga mot bara

hur längesen är det badrummet blev gjort ? Bör ju funka lika länge igen om du gör om det nu
 
Misstänkt vattenskada på större delar av golvet? om det är golvbrunn borde väl skadan vara mer lokal runt brunnen. Kan fukten just bero på grundkonstruktionen.

det finns risk för att du måste vila upp plattan och isolera om du skall få en säker konstruktion. Annars kolla om det finns diffusionsöppna mattor.
 
Fukten finns runt toastol och handfat. Även fuktigt under mattan i duschen. Nära väggarna är det ganska torrt.
 
Hakar på tråden med en relaterad fråga: hur är det med golvvärmme på pistolernas platta, under kakel ?
 
Oisolerad platta ska de vara.....självrättande iPad
 
hehe jag trodde att nu skulle man lära sig något nytt, pistol platta :)

Golvvärme i oisolerad platta är ju ganska ekonomiskt och en varm platta suger mer fukt men med klinkers skall det inte vara några problem, med eller utan fuktspärr. Finns risk för "jordlukt" och inträngande fukt i konstruktioner dock. tex syll.

Ang plastmatta, det finns en produkt för att stoppa fukten i plattan, Florosil det kan kanske fungera, vet ej hur bra den är.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
och oekonomiskt skall det ju vara
 
Kan ta ganska länge att torka ett fuktigt golv, en lägenhet jag renoverade tog det 5veckor att torka med infravärmare.

Eventuellt golvspackel ska bort före torkning annars så torkar det ännu långsammare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.