Till vårt hus finns ett kallgarage byggt på 50-talet i betonghålsten. För ca 15 år sedan lyfte man av det gamla pulpettaket och byggde en ny konstruktion med sadeltak och ett fint falsat plåttak. Därför har jag ingen lust att riva hela och bygga nytt utan renovera insidan som är risig. Utsidan är panelad och i stil med huset.

På insidan är det betonghålsten med puts som släpper, samt ett gammalt betonggolv som är slitet och som också tappar bindemedlet och gruset.

Min plan är att regla väggarna med plåtregel 45 el 70 mm, lägga isolering och gipsa utanpå för att slippa putssläppen. Från golv till 150 cm höjd sätter jag sedan osb som jag målar. Tanken är att få en mer slitstark yta där man ställer grejer mot väggen.

Taket isoleras med luftspalt mot yttertaket så att det fortfarande går att lägga långa prylar på takstolarna.

Ev. värme får bli med enkel Luft/Luft-VP.

Några tips kring konstruktionen ovan?
Vad kan jag behandla golvet med för att binda ihop bättre men ändå få en yta som kan andas? (Gissar att de flesta golvfärger kommer att släppa pga fukten)

Se bilder på eländet (grejerna bidrar tyvärr inte till någon högre mysfaktor)

Närbild på ett slitet betonggolv i ett garage med synliga sprickor och avflagningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av kallgarage med slitna betonghålsten väggar och synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av kallgarage med synliga takstolar, betonghålsten och slitet betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av ett garage med sliten betongvägg och puts som släpper, synliga kablar och ett gammalt fönster täckt av en målad bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som händer när man börjar höja temperaturen i den här typen av utrymme (väggar av betonghålsten och oisolerad platta) är att mer vattenånga kommer att kondensera i väggarna och i golvet. Skaffar du värmepump så ställ den på 10-16 grader. Helst skall isolering av väggarna ske på utsidan, men det är ju ofta inte realistiskt. Skall du använda stålreglar mot betonghålstenen bör de nog isoleras med någon form av asfaltpapp mellan regel och vägg. Isoleringen bör vara av en typ som tål fuktig miljö, t.ex. tung mineralull som markskiva eller liknande. Undvik glasull. Sätt ingen plastfolie på väggens insida eftersom det även kommer in viss fukt utifrån. Hur man bäst renoverar golvet kan andra bättre än jag. Finns utrymme på höjden skulle du kunna gjuta ett nytt övergolv på någon form av cellplast med hög kvalitet.
 
  • Gilla
Wigert
  • Laddar…
Gällande väggarna hade jag hellre klätt med plyfa än med osb. Vi har använt osb i svärföräldrarnas garage och det har än så länge vart allt annat än idealiskt då de bågar på flera ställen pga fukt.
 
  • Gilla
Wigert
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det som händer när man börjar höja temperaturen i den här typen av utrymme (väggar av betonghålsten och oisolerad platta) är att mer vattenånga kommer att kondensera i väggarna och i golvet. Skaffar du värmepump så ställ den på 10-16 grader. Helst skall isolering av väggarna ske på utsidan, men det är ju ofta inte realistiskt. Skall du använda stålreglar mot betonghålstenen bör de nog isoleras med någon form av asfaltpapp mellan regel och vägg. Isoleringen bör vara av en typ som tål fuktig miljö, t.ex. tung mineralull som markskiva eller liknande. Undvik glasull. Sätt ingen plastfolie på väggens insida eftersom det även kommer in viss fukt utifrån. Hur man bäst renoverar golvet kan andra bättre än jag. Finns utrymme på höjden skulle du kunna gjuta ett nytt övergolv på någon form av cellplast med hög kvalitet.
Jag tänkte faktiskt ställa plåtregelverket med distans från befintlig vägg för att minska risken för fuktvandring. Bra tips om isoleringen, ska kolla på något tyngre. Plastfolie ska jag inte alls ha, håller med dig att man inte vet varifrån fukten kommer.
Tempen räcker att sätta på 5-8 grader för att sommarbilen ska må lite bättre, så det borde minska risken för kondens i vägg, jämfört med 20 grader.

Om orken finns så bilar jag ur golvet (Det är gjutet efter väggarna murats upp) och lägger så mycket cellplast som går under en 10 cm betongplatta. Idag sitter där en golvbrunn med okänd väg för vattnet, så jag behöver gjuta golvet med fall mot portarna så det går att spola av.
 
J Jarlsgård skrev:
Gällande väggarna hade jag hellre klätt med plyfa än med osb. Vi har använt osb i svärföräldrarnas garage och det har än så länge vart allt annat än idealiskt då de bågar på flera ställen pga fukt.
Ok, tack. Plyfa är ju också möjligt att få snyggt jämfört med osb.
 
Du tänker rätt. Lycka till!
 
J justusandersson skrev:
Du tänker rätt. Lycka till!
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.