Hej.

Vi ska utföra en omfattande renovering i ett par rum vilket innebär att byggarna kommer kapa bort väggen ca 50 cm upp. Detta innebär att eluttagen åker bort. De är i dagsläget ojordade. Vi har fått totalpris på hela jobbet.

Kan jag hävda att de ska återmontera jordade uttag? Får de sätta dit ojordade igen?

Vet att man vid nybygge måste ha jordade uttag, tänkte om det är likadant vid större renovering?
 
inget krav.

Men be dom göra det, kan inte kosta så mycket om resten av elen i huset är bra gjort...
 
hmm, låter som en vattenskada, du är säker på att de kommer att kapa elrören? Så att de inte bara frilägger dem och renoverar.
Står det inget om elen i erat pris så kan du inte kräva att de ska montera dit jordade uttag. Om de inte för in jord (elektrisk jord) i dina rum på något sätt.

Vid nybygge måste det vara jordat, även vid en riktigt stor renovering av elanläggningen.
 
Hmm... Det vi ska göra är att byta hela undergolvskonstruktionen. (Platta på mark -79, fukt) Alla syllar ska bytas och alla ytterväggar kapas 50 cm upp. Vi har fått och antagit offert på hela jobbet.

Tanken bara slog mig att man kanske kunde vara lite ful och poängtera att det måste vara jordade uttag om de tagit bort dem. Nu verkar det inte vara så. Rören kan jag inte tänka mig att de kommer kapa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.