Hej.
Jag är i full fart och renoverar ett hus som är byggt 74.
Det som jag funderar lite på är plastmattorna och om där är lim med asbest.
På rumsbeskrivningen står det att våtrumsmattan är "helsvetsad plastmatta på stålslipad betong".
Då misstänker jag att mattan är värmebehandlad eller körde man med asbest där med på något vis? Man värmebehandlar ju skarvarna men i detta fallet gissar jag att hela mattan är värmebehandlad och de finns heller inga skarvar i den toalett.

Övriga plastmattor jag funderat över, planerade idag att skära bort en bit och skicka på analys. Men inser att mattan är mer eller mindre flytande. Asbest användes väl mycket på grund att de var "så starkt" då borde väl mattorna fortfarande vara limmade om asbest användes här?

Bonusfråga! Enligt besiktning protokollet står det att de rummet i källaren är en riskkonstruktion pga av på reglade väggar med cellplast och träsockel uppmätte 21%. Återigen här enligt rumsbeskrivningen står de "slät betong resp. cellplast. När jag tagit bort en bit gips ser jag att gipsen är limmad och i vart fall ser jag ingen träregel i underkant utan cellplasten vilar direkt på betongen. Så nu tänker jag att jag lagar mitt hål samt tar bort tapet, målar osv. Men däremot att jag lägger platon och 30 mm cellplast på för att sedan lägga vattenburen golvvärme och klinkers. Några inputs på detta?

Jag vet att endast ett analysprov kan avgöra i frågan såklart. Men man gör ju en egen bedömning om ett prov krävs eller ej. Så önskar gärna lite inputs om jag tänker rätt i frågorna ovan.

Vet ej om inlägget hamnade i rätt forum, men hittade inget annat som passade.

Tack på förhand
 
Lim under plastmatta brukar vara svart om det är asbest och ja det brukar sitta riktigt hårt.
Inget att oroa sig över.
 
T TheGame skrev:
Lim under plastmatta brukar vara svart om det är asbest och ja det brukar sitta riktigt hårt.
Inget att oroa sig över.
Tack för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.