Hej,

lite bakgrund först. Vi är 3 hushåll som tillsammans delar på en djupborrad brunn och tillhörande hydrofor samt filtreringsanläggning. Hela anläggningen är från 91 är de 2 första husen byggdes och brunnen borrades. Filtermassan är sedan länge mättad och ska bytas, därför är min tanke att vi ska försöka ge oss på att renovera systemet så vi kan ta tag i samtliga av de problem som vi har med vårt vatten. Jag bifogar här ett resultat av vattenprovet som vi genomförde (senaste innan var gjort 91, vi krävde nytt prov då vi köpte huset förra året och har små barn)

Resultat från vattenprover visar kemisk analys och mikrobiologisk undersökning med uppmätta värden och kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De problemen som vi upplever är följande: Dålig lukt, mkt järn och mangan (blir brunt poslin och allt annat) samt så får vi in mkt humus som lägger sig i toaletternas vattentankar m.m.

Min tanke är som följer, och här vill jag ha era åsikter och förslag, att man monterar en luftinjektor på ingående vatten till hydroforen, sedan så väljer vi en filtermassa som passar till att fånga just järn och mangan. Frågan är ju då om detta är möjligt med allt vad avluftningar som krävs osv. Hydroforen kan idag endast avluftas i toppen via en kulventil.

Filtersystemet har idag backspolningsmöjlighet och den funktionen kör vi idag manuellt,men styrenheter för att koppla in automatisk backspolning ligger på plats i pumphuset och ska "bara" monteras. Frågan är också hur ofta man skulle behöva backspola systemet, vill ju inte att massan blir mättad direkt och måste bytas lika snabbt igen.

Jag bifogar så mkt bilder på hydroforen, filtersystemet m.m som jag kan och hoppas att någon här på forumet kan vara mig behjälplig med att svara på om det överhuvudtaget går att ordna och vad som i så fall krävs av oss.
VVS-installation med hydrofor och filtreringssystem i ett pumphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre vattenpump och rörsystem som en del av en hydrofor och filtreringsanläggning i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hydrofor och filtreringssystem i ett pumphus, synliga korrosion och isolering med avtagande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hydrofor och filtreringsanläggning med rör och ventiler, indikerande ålder och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är smidigt att vara 3 st som delar på något så länge allt fungerar, nu när det börjar strula och alla inte vill lägga pengar på det så är det inte lika roligt.
 
Hej
Ett sandfilter backspolar man i regel var 4 dag, hur länge beror lite på vilket tryck man kommer upp i.

Järn är oftast väldigt lätt att oxidera, mangan kräver dock lite högre pH-värde för oxidera ordentligt. Att annat stort problem för er är humusen, detta kan också försvåra oxideringen.
Men även om ni får bort järn och mangan behöver ni komplettera med en lösning för humus för att bli av med färgen.

Ni ska dock börja med en ackrediterad vattenanalys och även mäta pH-värdet (fungerar med enkla prov för pool och dyl.) på plats.

Det finns prov där man även mäter järntalet efter syresättning för att veta om det är rätt väg att gå.
 
M mogge_73 skrev:
Hej
Ett sandfilter backspolar man i regel var 4 dag, hur länge beror lite på vilket tryck man kommer upp i.

Järn är oftast väldigt lätt att oxidera, mangan kräver dock lite högre pH-värde för oxidera ordentligt. Att annat stort problem för er är humusen, detta kan också försvåra oxideringen.
Men även om ni får bort järn och mangan behöver ni komplettera med en lösning för humus för att bli av med färgen.

Ni ska dock börja med en ackrediterad vattenanalys och även mäta pH-värdet (fungerar med enkla prov för pool och dyl.) på plats.

Det finns prov där man även mäter järntalet efter syresättning för att veta om det är rätt väg att gå.
Vad menas med ackrediterad vattenanalys?
Vad för PH-värde är önskvärt att ha?
 
Ackrediterad analys innebär att labbet följer och är certifierade av Swetac, en sådan ska innehålla ca 28 olika parametrar. Det är fyra prover totalt, kemisk, bakteriologisk, radon och tungmetaller. Dom här enklare prover vissa erbjuder är alltså inte kompletta, och innan man funderar på att lägga pengar på vattenrening så ska man självklart ha alla parametrar. Man vill inte upptäcka 10 år senare att man hade för mycket Arsenik i vattnet. I ditt fall ska du även komplettera ett prov som heter ELOF järn, då mäter man järntalet efter syresättning och filtrering. Då vet du om oxidation är det bästa sättet att rena ert vatten på.

Du ska kontakta antingen Eurofins eller Alcontrol, dom har färdiga paket för brunnsägare.

Med en sådan analys vet man också hur vattnet är provtaget, då vatten förändras genom kontakt med syre och temperatur förändringar.

PH är balansen mellan surt och basiskt, normalt är att man ligger runt 7,5.
Men eftersom surt är i form av kolsyra så kan den försvinna under transport, värme gör även att basiska ämnen snabbare tas upp av vattnet vilket då kan ge ttn missvisande värde på analysen.

Och eftersom COD är så hög är detta högst troligt i erat fall, så det enklaste är att mäta det på plats direkt, ett pH-test kan du köpa för nån hundralapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.