Upptäckte för några veckor sedan att vårt plåttak läcker och det droppar in vatten.
Plåttaket är ett väldigt platt dubbelvalsat tak.

På insidan hade vi ett gammalt spänntak av guteväv som vi givetvis fick skära ner.
Rev ner en del råspont och ner kommer det isolering och sågspån i mängd ( som vanligt i ett 50-tals hus)

den "yttre" råsponten ser fin ut så det känns inte som att plåttaket behöver rivas utan bara se till att det blir tätt

Har haft 2 firmor som givit oss offert på att fixa det utvändaiga, men det invändiga fixar jag själv.

Går i valet och kvalet om man ska riva ner all inre råspont och därmed plocka ner all isoloreing och sågspån och sedan byta ut mot ny isolering.
Fick tipset att lägga göra följande: nedanför yttre råspont ha en luftspalt, nedanför luftspalten en 20mm frigolit, sedan isolering, sedan plast och till sist ett nytt lager inre råspont. Sedan kan man regla upp och sätta upp vilket innertak man vill ha.

Är detta en bra sätt? eller ska jag behålla befintlig isolering och bara reparera råsponten där jag har rivit ner?

Det är ju ett betydligt större jobb att fortsätta riva och sätta upp nytt.


Om man väljer att riva ner och sätta nytt:
Är det viktigt att man tätspontar taket eller räcker det att sätta upp glest med virke bara för att hålla isoleringen på plats ( och tillräckligt för att fästa nytt innertak i )

Rent spontant så känns det som ett onödigt "slöseri" med jobb och virke att tätsponta hela taket, men det kanske finns något byggnadstekniskt som jag som lekman inte tänker på.

Synpunkter?
 
Visst ger det mer att isolera med ny isolering. Men om du ska göra det eller inte är mest upp till dig.

Luftspalten är bra dock tycker jag inte du ska ha cellplast som isolering pga brand. Plast är också ett frågetecken. Hur ser det ut i resten av huset? Du ska nog köra på en celllosa isolering eftersom den har samma egenskaper som sågspån gällande fuktabsorption.
 
OK. då förstår jag vad sågspånen gör. kanske smartast att behålla det och låta det vara orört.

Taket som läcker är på en tillbyggnad ( tidigt 60-tal tror jag)
Huset är byggt1950 -1,5 plans med sidovind. Ovanför rummen på övervåningen är det samma typ av isolering tror jag. Det är iaf en massa sågspån där uppe!

mot yttertaket ( på sidovinden) är det ingen isolering alls.
När vi köpte huset blev vi rekommenderad av besiktningsmannen att inte tilläggsisolera yttertaket. Även om man sparar en slant i uppvärmining så mår huset bättre av att stå som det gör.

Min andra fråga då? om jag river ner befinligt och sätter nytt:
Måste man sätta nya taket kloss an, eller kan man med gott samvete lämna 4-5 cm mellan brädorna?
 
Jag förstår nog inte riktigt. Vilka brädor ska du lämna mellanrum på?

Lutar taket invändigt? Är den inre råsponten spikad direkt i takstolarna?
 
Taket lutar inte invändigt
den inre råsponten är spikad i takreglarna. det ligger 2 takreglar på varandra. den undre ligger i våg, medans den övre ligger med lutning för att skapa det yttre takets lutning.

Det är den inre råsponten jag syftar på - behöver den ligga tätt eller kan man sätta dem glest.
 
Lägger du nytt innertak så kan du lägga gles (+ plast & gips).

Tät råspont la man tidigare som "blindbotten" till vindsisoleringen = spån. Går du ifrån det så kan det alltså vara glest.
 
Håller med förra inlägget utom plasten. Tycker inte du ska ha plast och att du kör med cellolosaisolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.