För att göra en lång historia kort, så fick jag mitt hus renoverat av försäkringsbolaget för ungefär tre år sedan.I fjol anmälde jag att golven hade blivit så kalla, hade minusgrader under elementet i köket och det drog nåt alldeles otroligt bakom spisen och vattnet frös dessutom.Försäkringsbolaget skickade ut byggfirman som anlitats och de mätte och konstaterade att det var nog felgjort, då grunden gjutits med betong, så golvet blev som ett kylskåp.Ventilationen i grunden stoppades med isolering och luckorna stängdes. Före jul anmälde jag till byggfirman att alla skarver som gjorts i väggarna, börjat spricka, du kan se skivorna bukta ut och i ena hörnet på ytterväggen blåser det rakt in. Är det min skyldighet att hålla byggfirman informerad? trodde försäkringsbolaget skötte detta. Har nu haft en annan byggfirma här och tittat, som upplyst mig om att jag skall ha fått ett slutbesiktningsprotokoll,tvåårsgarantibesiktningsprotokoll och ett saneringsintyg, vad säger ni om det?Har kontaktat försäkringsbolaget, som svarat att det gjordes nog ingen slutbesiktning.....nu undrar jag, är det inte försäkringsbolagets uppgift att se till att detta blir gjort...om det nu skall göras, och vad skall jag göra??
 
Njaej. Vid en försäkringsreparation så är det du som fastighetsägare som är byggherre, förs. bolaget står för pengarna, men du är som byggherre ansvarig för att det blir rätt kvalitet på bygget.

Du skall se det som att du beställer en renovering, och allt fungerar precis som om du själv stod för kalaset, men förs. bolaget tar hand om fakturorna.
 
Oj,oj, då, är det på det viset borde jag ju ha fått valt byggfirma oxå. Jag får väl kosta på en egen besiktingsman då, hade visst 10 år på mig, man lär så länge man lever.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.