richardtenggren
Håller på renovera innerdörrarna och skulle montera av beslagen på den ena dörren nu ikväll. Då de var inmålade med flera lager färg så skrapade jag ren och fick spåren någorlunda rena på skruvarna till gångjärnen.
Jag körde med slagskruvdragaren då man annars slinter så lätt på gamla spårskruvar, tyvärr gick en skruv av runt sista gängvarvet, så nu behöver jag få ut resterna av denna för att kunna monter en ny.

Hur skulle ni göra? Min tanke är att försöka borra upp ett större hål eller flera små runt om och försöka greppa skruven med en tång, sedan plugga hålet och återmontera gångjärnet. Ett körnslag kanske hjälper till att få den lite mer lättlossad.

Jag vill ju inge flytta på gångjärnet eller göra ett nytt hål.
 
Låter som ett möjligt sätt.
 
När jag drar av skruv brukar jag ta en muttertång för att dra ur skruven. Förutsätter såklar att jag får tag i resterna av skruven. Men det funkar iaf i nio fall av tio. Tyvärr är jag ganska van vid detta moment 😞
 
richardtenggren
Skruven gick av ca 15 mm in i träet, så det ställer ju till det lite.
 
Ta bort gångjärnet, borra med en 2mm borr nedanför den skruv som sitter kvar, bryt den trasiga skruven lite neråt med en mejsel, låt den sitta kvar, skruven alltså, skruva i en ny i "original hålet", det går ofta bra.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
richardtenggren
Bra tips där, jag ska kolla om pappa har någon i lämplig storlek, annars kanske en pluggborr kan fungera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.