Hej
Jag har precis börjat renovera fönster på vårat hus byggt 75. På bifogad bild har jag tagit bort murket trä. Vad tror ni måste jag byta eller går det att lägga i fräscht trä och spackla till ojämnheter?
 
  • Fönster2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja tycker du att det är värt mödan och har tid så går det att såga bort det dåliga träet plus lite till och fälla in nytt. Är du riktigt händig så kommer du inte att behöva något spackel.
 
Har semester men inte dom pengarna att byta alla fönster :( Inte i år iaf. Spelar det någon roll vilken typ av trä jag skall välja? Har socklar som jag kan ta utav. Eller är det för mjukt trä i dom eller något annat som man skall tänka på?
 
Ju bättre trä ju bättre resultat naturligtvis. För några år sedan hade jag problem med ett fönster av liknande art som ditt. Tog vad jag hade hemma d.v.s. en helt vanlig 2"4 regel som jag sågade, slipade till och fällde in. Oljade noga och grundade samt målade och håller fint idag. Vad som är viktigt att ta reda på är orsaken till rötan. I mitt fall var det ett felaktigt konstruerat fönsterfoder. Lodräta delen vilade mot den vågräta vilket resulterade i att vid regn så samlades vatten i skarven som togs upp av karmen. Ser på bilden ut som att din röta kan vara av samma orsak som min var?
 
Nej mina är inte konstruerade som du beskriver. Den lodräta delen går enda ner och vilar inte på den vågräta delen. Har fällt in en del av ett dörrfoder. Vart väl inte helt perfekt... Jag doppade den tillfilade delen i olja torkade av överflödet. Jag limmade med Casco parkett lim.
 
För den som är intresserad så vart detta resultatet. Så nu borde det hålla i ett par år till. Bara 10 fönster kvar phu......
 
  • Infällt trä i fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Det kommer nog hålla hyfsat, normal fäller man in den nya biten med snittvinkeln lutande utåt från bågen (30 till 45 grader) och då får du dels en något längre anliggningsyta med limmet och så får du avrinning utåt från snittet. Det bytet du har gjort funkar fint på insida dock. Problemet du kommer få är att träet har ådringen på fel håll mot bottenstycket så där hade det nog varit bättre om du gjort två bitar, en för bågsidan, ungefär som gjort och sedan en kort lusning på bågbottenstycket infällt. Vad har du använt för lim? D4-klassat trälim är finemang men du kan klara dig fint på D3. Bytet hade inte varit "godkänt" men det funkar nog hyfsat. Mvh Henrik (Fönsterhantverkare)
 
Tack! Det var bra info inför dom återstående fönstren. Vet dock ej om om det är lika illa som det första....

Har ingen koll vad det är för klassning på limmet får kolla på Cascos hemsida. Vattenbeständig och uppfyller kraven EN 204/205 klass D3. hittade jag på Casco. Jag tyckte att det det kunde passa då det stod "starkt, fukttåligt och värmetåligt" på flaskan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.