Hej!

Sitter och funderar över de fönster jag är klar med, har skrapat trärent och kittat om och målat med linoljefärg. Använder alcros färg, grundat en gång med 20% lacknafta och strukit två lager outspätt.

Nu till frågan, borde jag oljat in fönstrena igen innn jag började måla dem?

Tacksam för svar, hoppas inte jag klantat mig.. :)
 
Ja hade jag varit du så hade jag grundoljat allt innan jag målade dom. Men du, om dom har sugit mkt olja ur färgen så ser du det på färgen, den är matt och kan ha fläckar som är blanka.
Är träet mättat av olja så ska färgen vara lite lätt blank när den torkat.
 
Ja det rekommenderar jag. Vi oljar våra.

Bra jobbat för övrigt! :) Håller på med våra fönster de är från 1910-talet.
 
Jag har renoverat ett antal fönster från -27. Jag fick lite lektioner av en man som jobbat med gamla fönster länge yrkesmässigt. Har gjort såhär: av med all färg så det blir trärent. Sedan följer inoljning med rå linolja blandat med balsamterpentin i tre omgångar, innan ommålning.
Inoljningen gjordes såhär, pensla på och låt dra en stund. Torka sedan av allt överskott med trasa. Upprepa nästa dag.
 
Ja, jag får olja in de som är kvar att göra, som tur är så har jag bara hunnit göra två av 9. :)
Färgen ser bra ut på de som jag har gjort, men man märker väl med åren hur det blir, får väl göra om det om det blir dåligt, tyckte inte att det var tråkigt ändå. :D

Alla som renoverar sina gamla fönster borde få medalj, och alla som river ut och slänger sina gamla fönster på tippen borde åka i fängelse.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Tack RaS, alltid bra att veta hur de gamla visa gjorde. :)
 
En fråga till, bör man stryka shellack i kittfalsen innan man kittar, eller räcker det med att olja in och grundmåla en gång?

Har för övrigt beställt linolja från ottossons färg nu, skrapar för glatta livet just nu. :)
 
Så gamla fönster som ni renoverar är en fröjd att skrapa bort färgen på. När man slipar luktar det nytt trä i princip.

På vårt hus har vi en del som är original (30-tal) men en del fönster var utbytta på 70-talet och de var då minsann inte värda att renovera.
 
Någon som såg min fråga? Shellack på kittfalsen eller ej? :)
 
Vet faktiskt inte. Vi har inte gjort så.
 
Den lokale glasmästaren rekommenderade det, för att kittet inte skulle torka ut för snabbt. Får fundera på det.
 
Jag strök shellack på kittfalsen detta för att kittet ska hålla bättre. Risken är att trät i fönstret suger oljan i kittet annars. Detta enligt allbäck.
 
Kör ni linoljekitt eller glasmästarkitt?
 
Linoljekitt
 
Linoljekitt här med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.