Jag har håller på och renoverar ett badrum så med tanke på att det kommer att uppstå en del frågor är det lika bra att starta en tråd. Efter att rörmokaren dragit sina rör har jag kommit till stadiet då jag ska lägga golv, så jag börjar med att fråga om det.


Inledningsvis undrar jag om jag bör ha satsa på extra kortlingar eller om det räcker att ha det längs med väggarna?

På ett ställe sitter reglarna med cc70 istället för 60. Jag hade tänkt att förstärka med en extra regel, men sätter jag den precis cc60 från en av de befintliga bjälkarna hamnar den så nära den andra regeln att jag undrar om det inte vore bättre att ha den ungefär mitt i? Golvskivor ska ju kunna skarvas även om det inte blir mitt över en regel.

Där duschen var satt golvet 2 cm lägre än i resten av badrummet. Min första tanke var att bygga på den delen för att få allt i våg, men hur vore det att låta den delen vara lägre och sedan använda flytspackel för att få till ett bra fall till brunnen? Tanken är att det ska vara ett badkar där.

IMG_3178.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden visar där duschen var samt "lådan" där cc-måttet är 70 längst ned till vänster.

skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke med golvnivåerna och sluttande spackel. Slarvig skiss så tro inte att det är 100% så det ska se ut. :p

IMG_1364.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under isoleringen var det vindpapp. Ska jag ersätta den eller blir det dubbla fuktspärrar då när golvet är färdigt? Även bakom tretexskivan fanns det vindpapp. Blir det samma problem där?
 
Förstärk golvet när du har chansen, reglerna kostar inte mycket.
Bäst att lägga plant golv under så blir flytspackel för fall enklare att mäta upp.
Vindpapp lämnar du kvar, den har inget med tätskikt att göra!
Tätskikt kommer ju sen ovan flytspackel.
 
gör golvet plant om du ska ha keramik på golvet och golvvärme, ska du ha matta kan du göra en potta vid brunnen och se till att få fall direkt i golvet

Pappen ska nog vara kvar, har det varit spån i golvet? eller är det krypgrund under?
 
Det kommer att bli en matta. Tidigare var det den stenullen som man ser rester av som användes som isolering, och inte spån, om det var det du menade. Det är krypgrund under ungefär halva badrummet och källare under resten.
 
låt pappen vara kvar som vindskydd
 
S
limstift skrev:
Gäller det även väggen? Jag läste en tråd på forumet där rådet gavs att inte ha kvar pappen på väggen.

[länk]
pappen är som sagt ett vindskydd
 
Krilleman
Ska du behålla all prisol med lödda skarvar i vägg?
 
S
krilleman_215 skrev:
Ska du behålla all prisol med lödda skarvar i vägg?
väl bara vid kopplingarna dom är svetsade eller?
prisol/kopparrör kommer för bli bästa rören enligt min mening.
ser mera och mer "plast"rör som lossar i kopplingar
 
Krilleman
Inget fel på att dra nya Prisolrör. Då får du det ordentligt på en gång. Behåll inte det som det är just nu!

Prisolröret ska dras ut helt genom tätskiktet även med den vita plasten! Innanför den vita plasten finns det gångar som ev läckande vatten kan följa och "skvallra" om att det är läck på ledningen. Samma funktion som Rör I Rör.

Byt när du har möjligheten!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Inget fel på att dra nya Prisolrör. Då får du det ordentligt på en gång. Behåll inte det som det är just nu!

Prisolröret ska dras ut helt genom tätskiktet även med den vita plasten! Innanför den vita plasten finns det gångar som ev läckande vatten kan följa och "skvallra" om att det är läck på ledningen. Samma funktion som Rör I Rör.

Byt när du har möjligheten!
De gamla rören är borta och rörmokaren har dragit rör-i-rör dit där de nya installationerna ska vara.
 
nino skrev:
låt pappen vara kvar som vindskydd
Det som fick mig att tro att det var en fuktspärr är att väggen utifrån och in var konstruerad på följande sätt: ytterpanel, asfaboard, isolering, tretumsplank*, svart papp, tretexskiva, våtrumstapet.

Asfaboarden är väl det som primärt fungerar som vindskydd? Eller har man kört med båda varianterna?


(*= nog en ganska ovanlig lösning, men man byggde rejält på 30-talet)
 
Jag klämmer en fråga till (frågar man inget får man inget veta).

Reglarna har slipats så att det var ett visst fall på golvet som bestod av brädor (under våtrumsmatta och masonit). Brädorna var 22 mm precis som spånskivorna som använts i resten av huset.

Kan golvspånet läggas på reglarna som det är (givetvis efter att jag satt upp mina kortlingar) eller måste jag hyvla alla helt plana?
 
Om du ska ha matta utan golvvärme så skulle jag prova att få fallet direkt i spånet (om du snickrar själv) och lokalfallet i en potta, då slipper du flytspackla hela rummet och Det räcker med att handspackla lokalfallet.
Har du svårt att få till fallet i övriga rummet så lägg spånet så det ligger bra och flytspackla till fallet, gör du så ska du Inte använda ett fiberspackel utan ett spackel avsett för 0-10mm tex ardex k14 eller k39
 
Jag hade tänkt ha elgolvvärme. Hur påverkar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.