Hej Forumet,

Min första post här, har läst mycket och haft hjälp under min renovering. Nu har jag problem som jag inte kan hitta i forumet.

Jag har ett hus byggt -42 som jag har dränerat 2013, grävt ut halva källaren och isolerat och lagt golvvärme.
I den isolerade delen har jag byggt en lägenhet för inneboende (1 sovrum+kök och badrum 33 kvm) och det har funkat kanon tills förra veckan då vi upptackte mögel (grönt svartmögel).

Det var mögel på väggen bakom en byrå, i två hörn, bakom jackorna vid dörren och bakom en spegel. Det hade också lossnat en hörnlist från ytterhörnet på badrummet, det ser ut att vara mögel där med.

Jag tror att orsaken är att den inneboende har satt upp en plastgardin framför fönstret och strypt all friskluft som kommer in. Det finns en freshfläkt som går på lågvarv hela tiden i badrummet.

Allt mögel är borttvättat och jag har satt in en friskluftsventil extra, en till är på gång. Håltagning i betonghålsten var lite mer än vad jag hade verktyg till.

Frågorna då.

Kommer på reglarna försvinna om vi åtgärdar problemet?
Är det här snickarens fel som har byggt själva lägenheten?
( Han har byggt med träreglar och osb, samt inte satt in extra ventilation)

Just nu känns det som jag behöver riva allt och återigen lägga flera hundratusen på samma sak.

Tacksam för era åsikter!

Med vänliga hälsningar
Jens
 
Nu är inte jag proffs på detta område men vet att en källare är alltid en källare och man måste alltid veta vad man håller på med när det gäller isolering av källarväggar, vilket man inte kan göra hur som helst pga fuktvandringar.

Sedan behövs ju helt klart ventilation i ett rum som folk vistas i, precis som när du bygger en frigga som folk ska bo i.

Gissningsvis från min sida, så tillförs det för mycket fukt i rummet som sedan inte har någonstans att ta vägen och därför bildas det mögel, så du måste se över konstruktionen och åtgärda det som behövs då det troligtvis kommer att bli värre och är även hälsovådligt att bo i.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
tommib
Trä i en källare är alltid en riskkonstruktion som bör undvikas. Detta borde snickaren sagt till dig.

Som en bisak kan nämnas att du bör ha sett till att utrymningsvägar osv är uppfyllda om du hyr ut rummet. Hur ser det ut?

Välkommen till forumet!
 
J Jens42 skrev:
Är det här snickarens fel som har byggt själva lägenheten?
Många har en övertro på en snickares kunskaper..
Snickare är experter på att skruva gips och osb.. Dom är inte fuktkonsulter..

Hur ser konstruktionen ut på ytterväggar och innerväggar?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Många har en övertro på en snickares kunskaper..
Snickare är experter på att skruva gips och osb.. Dom är inte fuktkonsulter..

Hur ser konstruktionen ut på ytterväggar och innerväggar?
Tack för svar!

Ytterväggar har 20 cm isolering på utsidan, sen hålstensbetong och silikatfärg.
Väggar som inte är i yttervägg har träreglar, osb och gips.


Jag vet inte om jag har övertro, jag ville använda plåtreglar, men han insisterade på att det var lugnt med trä.
 
tommib tommib skrev:
Trä i en källare är alltid en riskkonstruktion som bör undvikas. Detta borde snickaren sagt till dig.

Som en bisak kan nämnas att du bör ha sett till att utrymningsvägar osv är uppfyllda om du hyr ut rummet. Hur ser det ut?

Välkommen till forumet!

Tack för svar!

Är det rimligt att han tar något ansvar för att ordna. Om jag tar dit en expert som kan konstatera att något är fel byggt.

Jag har en ytterdörr som utrymning. Det borde klara kraven väl?
 
V Vatthagen skrev:
Nu är inte jag proffs på detta område men vet att en källare är alltid en källare och man måste alltid veta vad man håller på med när det gäller isolering av källarväggar, vilket man inte kan göra hur som helst pga fuktvandringar.

Sedan behövs ju helt klart ventilation i ett rum som folk vistas i, precis som när du bygger en frigga som folk ska bo i.

Gissningsvis från min sida, så tillförs det för mycket fukt i rummet som sedan inte har någonstans att ta vägen och därför bildas det mögel, så du måste se över konstruktionen och åtgärda det som behövs då det troligtvis kommer att bli värre och är även hälsovådligt att bo i.

Tack för svar!

Källarväggarna är isolerade utifrån med två lager isodrän. Vi har också blästrat väggarna fria från kallasfalt. Så det borde vara helt i sin ordning.

Jag tror att du har helt rätt med fukt och ventilation.
Det har klarat sig ett år utan någon som helst problem och när han hängde för fönstret så tog det två månader och sen synligt mögel.

Hur stor skillnad tror du att två stycken friskluftsventiler på totalt 33 kvm i kombination med fläkten gör. Det är märkbart bättre luft.

Om problemet är/var ventilationen och den är åtgärdad. Försvinner möglet då och allt blir frid och fröjd?
 
Ökar du ventilationen och kanske temperaturen lite så är jag övertygad om att ditt mögelproblem försvinner. (y)
 
Hej igen,

Följer upp det här långt efter.

Det var hantverkaren som hade missat en tätning vid tröskel och det rann in vatten där som i sin tur sögs upp ca en meter i väggen.

Vi bytte isolering gips och osb sen var allt ok igen.

Vi satte in två friskluftsventiler också i samma veva.

Med vänliga hälsningar
Jens
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.