C
Hej!

Jag misstänker att detta blir tekniskt svårt men vill ändå höra angående möjligheter och andras erfarenheter.

Har idag bristfällig ångspärr i ytterväggar och tanken är att fixa till detta när rummen ändå renoveras. Huset kommer även tilläggsisoleras från utsidan i senare skede.

Skall det göras enligt konstens alla regler så skall man ju ha ett installationsskikt för all el så man slipper punktera plasten. Gör man så blir det djupare fönsternisch också vilket är trevligt förståss. Korsade reglar för att eliminera köldbryggor etc. Fördelarna är många.

Vissa väggar är inga problem alls, andra väggar blir svårare då det sitter radiatorer på dem. Radiatorrören kommer upp ur betongplattan cirka 45mm in från befintligt vägggips och de är givetvis milimeterpassat så det går rakt in i elementen på undersidan (1-rörsystem, TA-RVE-15).

I vilket fall som helst måste jag montera ner elementen för att plasta så det jobbet åker ja på likt förbaskat.

Är det bara att glömma och försöka täta bäst det går runt dosor? Hur hade ni gjort?
 
Hur gammalt är huset, är det plast ialla väggar och tak idag? Vilken ventilation har ni?
 
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur gammalt är huset, är det plast ialla väggar och tak idag? Vilken ventilation har ni?
Huset är från 72. Någon form av plast sitter det på baksidan av befintliga gipsskivor. Vet inte om man gjorde så eller om plasten helt enkelt är uttjänad men av det jag sett får mig att tro att gipsskivorna levererades men en tunn plast på baksidan. Sedan smällde man upp dem så och sågade ut för alla dosor etc. Inte tätt för fem öre.

Tak mot vind har man förlagt uppepå hanbjälkarna (för att vinna takhöjd antar jag) Sedan lagt ut en plast som absolut inte är tejpad och sedan placerat isoleringen uppepå.

Här är tanken att öppna upp till nock. Då är det problemet ur vägen.

Edit: Vi har mekanisk frånluft.
 
Jag skulle inte plasta in väggarna, jobb i onödan. Har huset klarat sig sedan 1972…
 
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle inte plasta in väggarna, jobb i onödan. Har huset klarat sig sedan 1972…
Sure, jag hör vad du säger men förutsättningarna kommer att förändra sig något när vi tiläggsisolerar huset. Vi har 95mm isolering idag och tanken är att lägga på lika mycket till. Kommer dock hålla oss under 200mm då många menar på att brytgränsen går här.
 
Skulle jag inte säga, går lika bra med ångbroms eller halvdåligt som idag.
 
Bra fråga! (från TS)
Men, svårt att svara på.
Det är alltid besvärligt med befintliga hus då detaljutförande i hela huset är okänt. Dessutom brukar reparationer/renoveringar och ev tillbyggnationer göra osäkerheten än större. I stort sett omöjligt att veta utan att riva hela kåken försiktigt...

Tätskikt blir viktigare ju tjockare isolering huset har. Det beror på att ju tjockare vägg desto svårare/längre tid tar det att ventilera bort ev inträngande fukt.

På vinden gör tilläggsisolering att temperaturen sjunker, och därmed ökar RH, vilket ger ökad risk för mögeltillväxt. Läckage av inomhusluft tillför vinden både värme och fukt. Teori och praktik pekar tämligen entydigt åt samma håll såvitt jag vet - minimera fukttillskott för att minska risken för fuktproblem.
Ska vinden inte tilläggsisoleras, och det inte finns några problem efter >50 år så finns det ingen anledning att ändra något.

Jag hade struntat i installationsskikt och försökt täta så gott det går runt elinstallationer.
 
C
Oldboy Oldboy skrev:
Bra fråga! (från TS)
Men, svårt att svara på.
Det är alltid besvärligt med befintliga hus då detaljutförande i hela huset är okänt. Dessutom brukar reparationer/renoveringar och ev tillbyggnationer göra osäkerheten än större. I stort sett omöjligt att veta utan att riva hela kåken försiktigt...

Tätskikt blir viktigare ju tjockare isolering
Oldboy Oldboy skrev:
Bra fråga! (från TS)
Men, svårt att svara på.
Det är alltid besvärligt med befintliga hus då detaljutförande i hela huset är okänt. Dessutom brukar reparationer/renoveringar och ev tillbyggnationer göra osäkerheten än större. I stort sett omöjligt att veta utan att riva hela kåken försiktigt...

Tätskikt blir viktigare ju tjockare isolering huset har. Det beror på att ju tjockare vägg desto svårare/längre tid tar det att ventilera bort ev inträngande fukt.

På vinden gör tilläggsisolering att temperaturen sjunker, och därmed ökar RH, vilket ger ökad risk för mögeltillväxt. Läckage av inomhusluft tillför vinden både värme och fukt. Teori och praktik pekar tämligen entydigt åt samma håll såvitt jag vet - minimera fukttillskott för att minska risken för fuktproblem.
Ska vinden inte tilläggsisoleras, och det inte finns några problem efter >50 år så finns det ingen anledning att ändra något.

Jag hade struntat i installationsskikt och försökt täta så gott det går runt elinstallationer.
huset har. Det beror på att ju tjockare vägg desto svårare/längre tid tar det att ventilera bort ev inträngande fukt.

På vinden gör tilläggsisolering att temperaturen sjunker, och därmed ökar RH, vilket ger ökad risk för mögeltillväxt. Läckage av inomhusluft tillför vinden både värme och fukt. Teori och praktik pekar tämligen entydigt åt samma håll såvitt jag vet - minimera fukttillskott för att minska risken för fuktproblem.
Ska vinden inte tilläggsisoleras, och det inte finns några problem efter >50 år så finns det ingen anledning att ändra något.

Jag hade struntat i installationsskikt och försökt täta så gott det går runt elinstallationer.
Jag har tänkt så det knakar och jag tror att det hela löser sig rätt bra ändå.

De verkar ha tänkt lite när det bygde huset för det finns inga elinstallationer längst med långsidorna som i princip är helgödslade med fönster och element. Man har förhållit sig till innerväggar förutom i tre rum längst med gavlarna där det finns ett par eluttag i yttervägg men inga fönster att ta hänsyn till.

Det skulle inte märkas om jag gör installationsväggar i dessa rum på dessa specifika väggar förutom att rumsytan minskar med 45mm då förståss. Där skulle jag kunna få ordentligt tätt för de få elinstallationer som faktiskt finns i yttervägg.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.