Hej alla byggnadsvårdare! Jag är nybliven medlem och skulle verkligen behöva tips och råd när det gäller ett gammalt timmerhus vara eller icke vara. Bakgrunden är att vi efter ett idogt letende hittat en vacker tomt, med ett utmärkt läge till ett bra pris :). På tomten står ett gammalt timmerhus som är ditflyttat och påbyggt någon gång under den första hälften av 1900-talet. Timmerstommen är förstås äldre, men jag har ingen aning om hur gammal.
Huset har använts som permanentbostad fram till ett halvår sedan, men med en urusel standard. Min fråga till er är om det är ekonomiskt försvarbart att renovera och hur långt uppskattar ni att man kan komma för t.ex. 500 000?
Jag har mailat samma frågeställning till länsmuseet och länsombudsmannen på svensk byggnadsvård och väntar på svar från dessa, men skulle verkligen uppskatta era erfarenheter i ämnet!!:)
 
om det handlar om en totalrenovering så bli inte förvånad om inte 1 mille räcker,
men är det bara ytskickt+viss modernisering så tror jag att hälften räcker.
jag håller på att totalrenovera vårt hus byter eller renoverar allt,blir lika förvånad varje dag ,att det verkligen kan vara så mycket jobb...man ska ju tänka på att det är lättare att bygga ett nytt hus än renovera gammalt..men det blir ju inte samma känsla i ett nytt hus
 
Ja, du har säkert rätt (jag kan riktigt se hur pengarna blåser iväg..). Hur stort är ditt hus? Har du gjort mycket själv, eller lejt bort en del (och i så fall, vad har du lejt bort?)?
Jag har ingen riktig lust att bo i ett renoveringsprojekt år efter år, utan vill gärna kunna se slutet på det hela inom en rimlig tid. Vad tror du man kan räkna med för tidsaspekt? Huset i fråga är inte speciellt stort.
 
Hur långt pengarna räcker beror ju mycket på vad du kan tänka dig att göra själv? Man kommer rätt långt på 500 000 om man gör arbetet själv, rätt kort om man lejer bort allt.
 
Tack för ditt svar :)!
Det är i huvudsak läget som lockar mest med huset, men det hade ju varit skönt att slippa bygga ett nytt hus, när det redan finns ett hus på plats som harmoniserar med marken. Min förhoppning skulle ju vara att hamna (gärna långt)under kostnaden som det innebär att bygga nytt, men jag förstår att så kanske inte är fallet :D (rätta mig gärna om jag har fel!).
Vatten (egen källa), el (ny elcentral) och trekammarbrunn finns. Även ett uråldrigt vattenburet värmesystem och en gammal ved/oljepanna, men dessa är tyvärr bara att kassera. Det känns som att det skulle behövas en rätt stor prisskillnad (renovera vs bygga nytt) för att det ska vara motiverat att kavla upp ärmarna. trots allt är ju huset inte så stort och det blir ju i sådana fall en hel del kompromisser med bekvämlighet. Dessutom vill vi ju inte lägga mer pengar än ev marknadsvärde...
Sen tillkommer ju kostnaden för dubbelt boende, så tidsaspekten är ju inte helt orelevant!
 
Det är nästan alltid billigare att renovera, hur man än vänder sig. Dessutom, även om mycket måste göras direkt så låter ju inte exakt allt helakut.
 
Vid renovering gäller ROT-avdraget men inte vid nybyggnation om jag fattat det hela rätt. Finns en del att spara där...
 
Aha, ROT- avdraget tänkte jag inte på, är det hälften av max 100 000, dvs. 50 000 som man kan ansöka om? Eller är jag helt ute och cyklar?
Trots att huset hela tiden varit bebott (till för ett halvår sedan, och efter det stått med underhållsvärme) är det inte möjligt att bo där i nuvarande skick. Mycket arbete alltså...
Utbyggnaden som är ca 1/3 av huset är riktigt dålig och på det övre planet av utbyggnaden består väggarna bara av ytterpanelen, men kan alltså se rakt igenom. Jag gissar (utan att sett det själv) att ett till två stockvarv måste bytas på södersidan (långsida), nytt badrum, nytt kök, osv.....
Jag hoppas verkligen att de på länsmuseet hör av sig och kan kanske ge lite råd. Det finns ju fina saker också ;), vackra tak, gamla fönster (i alla fall på övervåningen) och en rätt unik väggmålning på en av väggarna. Det kan inte finnas några bidrag som man kan söka från kommunen för bevarande av gamla hus?
Lever på hoppet :D
 
Ja, du har säkert rätt (jag kan riktigt se hur pengarna blåser iväg..). Hur stort är ditt hus? Har du gjort mycket själv, eller lejt bort en del (och i så fall, vad har du lejt bort?)?
Jag har ingen riktig lust att bo i ett renoveringsprojekt år efter år, utan vill gärna kunna se slutet på det hela inom en rimlig tid. Vad tror du man kan räkna med för tidsaspekt? Huset i fråga är inte speciellt stort.


mitt hus har blivit ca 180 m2 från ca 100m2 har själv rivit ur hela övervåningen skottat ut all sågspån gammal isolering skivor ,allt ,bytte fönster isolerade böt all el nya tak golv väggar,just det före så breddade jag takfötterna pluss pappade om och lag nytt tak samtidigt så gjorde jag 2 nya takkupor,vidare så har jag isolerat+panelat om hela huset+bytt alla fönster+dörrar har även renoverat 2 rum fast bara med nya ytskickt.totalrenoverat en hall med nya golv väggar tak,även där med spånsanering.
vidare så har vi monterat ny avloppsanläggning+bergvärme
+ett utbygge på ca 80 m2 utbyggget har vi haft hjälp att stomresa+hjälp med avloppet+eldragning resten eget arbete,
tids åtgången?????ja man lever ju i renoveringen jag har hållt på perjodvis i över 10 år suck. men effektift arbete ca 2 år kanske
 
Oj då, det låter som du haft händerna fulla :)!
Vi har nog tänkt nöja oss med lite mindre arbete ;). Panelen ser hyfsad ut på de flesta ställen, men en del behöver nog ersättas. De gamla fönsterna vill jag nog gärna behålla, och jag tror att min syster har kvar de gamla fönsterna från sitt gamla hus, så de kanske skulle kunna ersätte de "nyare" (från 50-talet?) kopplade fönsterna på nedervånigen?
Några större förändringar på fasaden kommer inte att ske.
Jag har som sagt inte varit och kollat på huset själv (bor lååångt borta just nu, men håller på att flytta), men börjar bli väldigt nyfiken!!:p
Vem vet, det kanske känns helt fel när vi väl kommer dit?

Tack för alla svar!!
 
det smartaste är nog att ta dit nån som kan och som är lite byggnadsvårdskunnig (eller i alla fall kan gamla hus och byggsätt) som kan avgöra hur pass illa läget är. Det kan ju vara så att det ser sämre ut än vad det är, att stommen är fräsch men ytskikten ser illa ut.
 
Jag hoppas verkligen att du har rätt! Jag väntar just nu på svar från en byggnadsantikvarie på det länsmuseet som tillhör trakten där huset står. Vad jag förstod så kommer de ut och gör en kostnadsfri (!) bedömning, och rekomenderar även hantverkare. Har jag inte fått något svar från den aktuella personen, så ringer jag på måndag :D (otålig!)
Är det något speciellt som kan vara värt att uppmärksamma när vi åker och ser huset för första gången?
 
I Halland har Länsstyrelsen, Hallands länsmuseer och Landsantikvarien gett ut en skrift som heter Material och Hantverkare Halland, många tips, uppgifter om namn mm. Finns oxå Föreningen Halländska Hus och Gårdar (alias Ruckelklubben) med mycket folk som kan byggnadsvård.
 
chopin skrev:
På tomten står ett gammalt timmerhus som är ditflyttat och påbyggt någon gång under den första hälften av 1900-talet.
Jag tycker det låter helt fantastiskt! Nu vet jag inte vad ni tycker om gamla hus, men jag skulle verkligen älska att bo i ett så gammalt hus, om det gjordes i ordning varsamt vill säga. Om jag vore i dina kläder skulle jag gå till banken och fixa en byggkredit på minst en miljon, sen försöka ta in offerter från olika byggfirmor och höra med kunniga människor (kanske anlita en arkitekt ett par timmar?) om vad och hur man kan göra så att det blir bra.

Jag skulle helt klart anlita folk för att renovera, vi har barn och heltidsjobb båda två och varken tid eller ork att jobba på ett hus. Kan ni bo nån annanstans medan ni renoverar? Det är kanske inte så kul att bo på en byggarbetsplats. Men å andra sidan går det väl undan om anlitar (duktigt) folk. Borde vara värre att bo i en byggarbetsplats i 10 år när man gör allt själv.

Men det är ju jag! Ni måste naturligtvis fundera över vad som är bäst / enklast för er.
 
Karin_h: Tack för tipset, men huset finns ca 100 mil upp i landet... :)
Flindra: Jag är verkligen svag för vackra gamla timmerhus (blir illamående av räta vinklar :D). Jag håller med dig till 100 % om att leja bort allt jobb, vi har absolut inga planer på att fixa själva under oöverskådlig framtid. Visst kan man passa på att hantlanga lite, men det finns många som kan snikra bättre och snabbare än oss! :p
Vi måste tyvärr ta hänsyn till marknadsvärdet också, så vi vågar inte låna upp allt för mycket (nu när jag läser vad jag skriver och hur jag formulerar mig låter det som vi redan köpt stället, men vi har som sagt inte ens sett det ännu...).
Uch, det är nästan lite för spännande tycker jag :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.