Vi tittar på ett gammalt torp med befintlig vedspis. Det står att den inte använts på "flera år", och skorstenen ser lite risig ut. Tror ni det går att restaurera den, så man kan använda den, och vad kan det tänkas kosta ungefär?

Eller är det billigare att köpa en braskamin göra nytt?

Det är bara ett enplans torp med en murstock, ingen vind.

Tacksam för hjälp!
 
Är det en gammal hederlig järnspis så brukar de klara av att stå några år, förutsatt att det inte regnat in i dem genom skorstenen så att rosten har ätit upp järnet. Det går också att fixa betongen(?) i dem om det är uppbränt.
Dock så är ju verkningsgraden inte mycket att hurra för så det går mycket värme till kråkorna.

Vi bytte ut en av järnspisarna i vår stuga och vips halverades vedförbrukningen samtidigt som man inte behöver sitta och elda hela dagarna vintertid längre.
 
Jag hittade en gammal vedspis som stod inne i en vedbod, den var redigt rostig. Men de går ofta att plocka isär och göra rena. Nu står den i vårt kök, svart och fin. En liten stos till skorstenen saknas sen är det bara att elda..

Som Jesca_j säger, verkningsgraden är inte den bästa. Vill du ha mer värme än nostalgi så är det en ny kamin med någon typ av värmeack (sten el. liknande) som du behöver.
 
Den är svart och ser fin ut utvändigt samt på det synliga röret, men det kan nog vara värre i det som vetter in i skorstenen.

Det finns ingen annan uppvärmning i torpet så kanske är det en idé att fixa till den, och sen satsa på en ny kamin om några år. Det är dock inte vinterbonat så vi kommer ju inte kunna vara där så sent på höstarna i vilket fall.

Tack för svaren!
 
kolla med Sotaren först.. om det går att elda i skorsten (prov trycka den).. om det inte gör det så kanske det inte är värt besväret att renovera den.
 
Innan du ringer sotaren för provtryckning så kan du själv titta genom den lilla sotluckan på framsidan av vedspisen, alt om det finns en alternativ anslutning på ovansidan (kan vara oval platta som är skruvad med två skruvar), så kan du öppna den och titta ner. Ser allt OK ut där så tar du dig en titt i skorstenen, lys ner med en ficklampa.

Det är inget större jobb att renovera röret till skorstenen. Kolla på nätet om din spis finns hos någon handlare, sök upp någon som handlar med järnspisar (Alla vedspisar, köksspisar och vedspis leverantörer).

/Andreas
 
Hej
Josef Davidson i Reftele har jättemycket reservdelar till gamla spisar. Har köpt till min Husqvarna Brännjärn, plattor, spjäll osv. Inte särskilt dyrt heller. / LOB
 
Iob: Du är ett geni, tack. Extremt värdefull info.
 
Har just pillrat isär vår järnspis i dess beståndsdelar - inte så många kan tilläggas. Ska blästra och byta bultar + lera. Sedan förväntar jag mej att den ska se ut och fungera som när den var ny (sent 1800-tal). Inspiration hittade jag bla här: http://home.gotland.com/garvaregatan2/spisen/spisen1.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.