Hej!

jag skulle vilja ha en bekräftelse på att jag tänkt rätt eller få tips om hur jag kan göra annars.

Garaget är från -87, ca 4,6 x 5,6 m på betongplatta som jag tänkte göra en billig men mer funktionsduglig renovering av. Garaget skall inte vara uppvärmt.

Väggarna är idag: enkelgips-(plastfilm?)-90mm gullfiber-utomhusgips-luftspalt-lockpanel.
Taket består av: enkelgips-plastfilm-120mm gullfiber

Jag skulle vilja ta bort innegipset och all ev. plastfilm för att ersätta detta med 12mm spånskivor och renoveringsgips. På detta skall läggas väv och färg.

1. Kan jag använda samma spån och gipsskivor till tak & vägg?
2. Bör jag ta OSB istället för spånskivor? Eller klarar jag ev. fukt med spånskivorna?
3. Då jag vill ha en lätt avtorkbar yta tänkte jag våtrumsväv/färg. OK?
4. Kan jag ha kvar gullfibern aller rekomenderas ngn mineralull istället?
5. Kan man slipa och epoximåla golvet i efterhand eller bör man göra detta innan man sätter upp de nya väggarna?
6. Skall man täta väggarna mot golvet och isf hur? (Vill kunna skrubba rent golvet)

Inköpen av material kommer i första hand göras på butiker som byggmax/biltema/jula för att hålla en låg kostnad. :p
 
AnnetteN skrev:
Hej!

jag skulle vilja ha en bekräftelse på att jag tänkt rätt eller få tips om hur jag kan göra annars.

Garaget är från -87, ca 4,6 x 5,6 m på betongplatta som jag tänkte göra en billig men mer funktionsduglig renovering av. Garaget skall inte vara uppvärmt.

Väggarna är idag: enkelgips-(plastfilm?)-90mm gullfiber-utomhusgips-luftspalt-lockpanel.
Taket består av: enkelgips-plastfilm-120mm gullfiber

Jag skulle vilja ta bort innegipset och all ev. plastfilm för att ersätta detta med 12mm spånskivor och renoveringsgips. På detta skall läggas väv och färg.

1. Kan jag använda samma spån och gipsskivor till tak & vägg?
2. Bör jag ta OSB istället för spånskivor? Eller klarar jag ev. fukt med spånskivorna?
3. Då jag vill ha en lätt avtorkbar yta tänkte jag våtrumsväv/färg. OK?
4. Kan jag ha kvar gullfibern aller rekomenderas ngn mineralull istället?
5. Kan man slipa och epoximåla golvet i efterhand eller bör man göra detta innan man sätter upp de nya väggarna?
6. Skall man täta väggarna mot golvet och isf hur? (Vill kunna skrubba rent golvet)

Inköpen av material kommer i första hand göras på butiker som byggmax/biltema/jula för att hålla en låg kostnad. :p
1: Varför ta bort befintlig gips. Eftersom du pratar om ekonomi så ett lager gips över de befintliga låter ju som en lösning.
 
För att slippa plugg eller mollys. Det blir enklare att inreda med en träbaserad skiva undertill. Ett lager gips måste finnas i alla fall för att klara brandklassning.
 
1. Jag skulle köra OSB + vanlig gips på väggarna. Skildnaden i pris lär ändå inte bli så stor.

2. Se punkt 1

3. Jag skall måla direkt på spcklat gips. Det är billigare. Man kan köra en hyffsat blank färg så är det lätt att torka av ändå. Det är slätare så damm och smuts fastnar inte i samma omfattning. Det är lättare att bättra eftersom det inte blir lika stor skildnad i ytskikt som om man reparerar vävad yta.

4. Varför byta? Byt ut om något är fuktskadat eller felaktigt. Brandskyddet klarar sig med OSB + Gips.

5. Hur illa är golvet? generellt hade jag nog målat golvet det sista. Det är ju mer lättstädat om du gör det först iofs och det spelar ingen större roll.

6. Tätnigen mot gol är ju ett dilemma. Jag har en gjuten sockel som OSB och gips dtår på och så skall jag sätta plåt ca 60cm upp på väggen. Ett alternativ är ju att skruva plåt nedersta 30cm och så silicona mot ditt nymålade golv.
 
AnnetteN skrev:
För att slippa plugg eller mollys. Det blir enklare att inreda med en träbaserad skiva undertill. Ett lager gips måste finnas i alla fall för att klara brandklassning.
Men om det är gips där redan måste det ju gå att skruva. Låter lite överarbetat att ta bort en bra befintlig vägg.:)

Men du ska ju naturligtvis göra det som känns bäst.

Ps: dubbel gips är ju dessutom extremt mycket mer stöttåligt, dessutom bättre brandklass.
 
Tack Beppo!
OSB ist för spån ger ca 500:- extra för mig. Men fördelarna verkar överkomma priset.
Det får bli en blank färg med kommentaren om att det är lättare att bättra.
Tätning mot golv får funderas vidare på!
 
barajag,
Det gips som sitter där nu kan jag inte säga är bra. Mycket hål, fuktskadat (från insidan som tur är). Med en träfiberskiva bakom är det inte heller så lätt att slå igenom väggen. :D. Brandklass IE30 uppnås och det är allt som krävs. Med OSB bakom kommer man tydligen upp i IE60 enl. en kommentar här på forumet.
 
Aha fuktskador.

Oki ja då är det väl bara ut med det.:)

Vill man överarbeta lite, men ska man bo där väldigt länge så finns det en skiva som heter Aquaboard som du kan ha längst ner. En skiva räcker till ungefär tio meter vägg.
Den suger inte fukt.
 
Jag glömde skriva det. I taket valde jag gipskorplank från Cheapy. Nu behöver det ju inte vara Cheapy men gipskortplank 60x120 med fasade kanter. Jäkligt enkelt att sätta upp och mindre spackling samt snyggt med lite lyxkänsla med dom fasade kanterna som bildar ett snyggt mönster i taket.

Inte farligt dyrt heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.