Maarrre
Jag ska renovera väggarna i tvättstugan och håller på att ta ner vinyltapeten som satt där och tänker måla istället. Men det blir mycket pappers/-limrester kvar, så nu vet jag inte hur jag ska göra. Är det lönt att försöka få bort det? Eller är det enklast att köra med "renoveringstapet"? Eller sätta glasfiberväv? Det är gipsväggar och längst ner på väggarna våtrumsmatta ca 10 cm upp. Det är även svårt att få loss vinyltapeten från våtrumsmattan, tips på hur det görs enklast? Vi ska helrenovera tvättstugan om några år, så resultatet nu behöver inte bli perfekt egentligen. Vägg med borttagen vinyltapet som lämnat pappers- och limrester bakom sig, intill vit list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med delvis borttagen vinyltapet, limrester och våtrumsmatta längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gjorde nåt liknande förra sommaren. Byggde om ett badrum till tvättstuga. Eller rättare sagt, ersatte ett badkar med tvätt och tork.
Ett badrum före renovering med ful vinyltapet och gammal duschinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det satt en hiskeligt ful vinyltapet på väggarna som revs bort.
Renoveringsprojekt där ett badrum omvandlas till tvättstuga med avtagna väggplattor och synliga vattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite av de gamla limresterna satt kvar på våtrumsmattans uppvik, vilket togs bort med t-röd. Spacklade med våtrumsspackel igen gamla hål på väggarna och slipade av det värsta av limresterna men var annars inte så jättenoga med om det blev helt släta väggar.
Renoverat rum som blivit tvättstuga, nya målade väggar och synliga vattenanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter grundfärg, glasfiberväv och två lager färg, allting avsett för våtrum, blev det så bra som jag förväntat mig.
Ombyggt badrum med ny målade väggar, synliga rör och golvavlopp, förberett för tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sparade vattenanslutningarna till badkaret. Pluggade varmvattnet och satte en kran till kallvattnet för anslutning av tvättmaskin.
Nyinstallerad tvättmaskin och torktumlare i ombyggt badrum med synliga vattenrör och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriker fick dra ström till ett uttag.
Avloppröret från maskinerna fick en inte alltför vacker dragning men golvbrunnen var där den är.
Nyinredd tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare under en bänkskiva, eluttag ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bänkskiva fick avsluta tvättavdelningen och på motsatt sida i det gamla badrummet finns toastol och handfat.
Renoverat badrum omgjort till tvättstuga med handfat, toalett och tvättmedel på hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maarrre
Keiller Keiller skrev:
Jag gjorde nåt liknande förra sommaren. Byggde om ett badrum till tvättstuga. Eller rättare sagt, ersatte ett badkar med tvätt och tork.
[bild]
Det satt en hiskeligt ful vinyltapet på väggarna som revs bort.
[bild]
Lite av de gamla limresterna satt kvar på våtrumsmattans uppvik, vilket togs bort med t-röd. Spacklade med våtrumsspackel igen gamla hål på väggarna och slipade av det värsta av limresterna men var annars inte så jättenoga med om det blev helt släta väggar.
[bild]
Efter grundfärg, glasfiberväv och två lager färg, allting avsett för våtrum, blev det så bra som jag förväntat mig.
[bild]
Sparade vattenanslutningarna till badkaret. Pluggade varmvattnet och satte en kran till kallvattnet för anslutning av tvättmaskin.
[bild]
Elektriker fick dra ström till ett uttag.
Avloppröret från maskinerna fick en inte alltför vacker dragning men golvbrunnen var där den är.
[bild]
En bänkskiva fick avsluta tvättavdelningen och på motsatt sida i det gamla badrummet finns toastol och handfat.
[bild]
Vad snyggt det blev! Jag får fundera på vad som blir enklast, det kanske är bra att ha glasfiberväv i en tvättstuga så att det är lätt att göra rent. Är det svårt att få väven bra runt hörn osv? Det är mycket vinklar i min tvättstuga, t ex en ventilationstrumma.
 
Maarrre Maarrre skrev:
Vad snyggt det blev! Jag får fundera på vad som blir enklast, det kanske är bra att ha glasfiberväv i en tvättstuga så att det är lätt att göra rent. Är det svårt att få väven bra runt hörn osv? Det är mycket vinklar i min tvättstuga, t ex en ventilationstrumma.
Nja, den är lite svårjobbad då den är en meter bred så det är ju en aning bökigare än att sätta en vanlig tapet. Det var jävligast i snedtaket. Var gärna två om utrymme finns att jobba bredvid varandra.
Och mask är att föredra, det blir gärna glasfiberdamm.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Eller så struntar man i glasfiberväven, detta djävulens påfund. Spackla och måla direkt. Själv målade jag med vanlig halvblank (glans 20 typ) väggfärg _direkt_ på den gamla våtrumstapeten. Visst syns skarvarna men det gjorde de ju även innan. Färgen sitter kvar 19 år senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.