Hej,

Tänkte se om någon har bra tips enligt modern standard. Själv är jag inte särskilt kunnig i någon standard så ha lite överseende.

Jag har plockat ur all isolering samt tagit ner gips (dubbla gipsskivor av någon anledning). Reglarna och syllen ska också väck. Därefter ska jag bygga upp igen. Jag gör detta pga kloranisolerna. Den där gasen som bildas när impregnerat trä blir blött och som var vanligt på 70-talet.

Tidigare ägaren gjorde en insats genom att byta syll och sätta en plåt runt den nya (den ligger direkt mot plattan) samt såga av de reglar som också stod mot plattan. Enligt honom gjorde det mycket skillnad men luktsmitta i gips och isolering gör att det fortfarande luktar så jag försöker få bort problemet.

Jag tänker nu tvätta stenen, måla den med spärrfärg, sätta bygga nytt regelverk, isolera, plasta och sätta gips (endast en gipsskiva).

Några tips på detta? Något som är lätt att missa eller glömma av? Tips på material? Eller bara några allmänna råd till mig som inte gjort detta förut.
 
  • Avskalad vägg med synliga reglar, borttagna gipsplattor och isolering vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.