Jag har ett hus som är byggt på 30-talet och håller nu på att renovera vardagsrummet. Väggen består av 3" plank invändigt putsade med murbruk som armerats med vass och hönsnät. På vissa ställmen har pappen lossnat från putsen och på andra ställen är putsen smulig bakom. Hur skall jag göra för att få ordning på detta?
 
Var sitter pappen du nämner? Spännpapp utanpå putsen?

Vad vill du ha för slutresultat?
 
Först är det den masiva tvåväggen som är husets stomme. Utandå denna har man fäst vass och hönsnät/ståltråd som en armering. Slutligen har man putsat med vad jag tror är vanligt putsbruk.

Problemet jag har nu är att pappen har släppt från putsen på några ställen, till exempel uppe vid taklisten. På vissa ställen finns det också ojämnheter som jag tror beror på att putsen har spruckit bakom pappen.
 
Men nu beskrev du grundligt allt utom ”pappen” igen :) Spännpapp, tapet eller vad?
 
Här kommer ett nytt försök att reda ut hur det ser ut. :)

Utanpå putsen sitter en papp som jag antar är en gammal spännpapp sedan huset byggdes. Slutligen är det sedan tapetserat utanpå denna papp.

Det jag vill åstadkomma är en bra yta för ett nytt lager tapet. Det är ingen idé att tapesera på väggen nu eftersom pappen inte sitter fast i putsen överallt. Dessutom finns det ett antal knölar där putsen har rört sig under spännpappen.
 
Då förstår jag bättre! Man kan väl gissa att putsen har varit ytskikt till en början men så småningom ville man ha släta väggar och satte spännpapp. Visste inte ens att man satte det på puts.

Det låter ju ganska besvärligt med lös puts bakom. Är det något enstaka ställe kan man kanske skära upp, rensa bort lösa bitar och sedan laga med ny papp.

Har aldrig jobbat med spännpapp så har inte så mycket mer råd att ge men vi redde i alla fall ut vad som sitter på väggen och förhoppningsvis har någon annan goda råd.
 
Spontant känns det som att jag får skära upp och skära bort pappen där det inte är bra. Sedan får jag laga med någon typ av lagningsbruk och sedan sätta på en ny papp.

Är det så jag skall göra eller hur skall detta problem hanteras? Vilket bruk i så fall och vilken typ av papp? Sedan är även frågan hur jag får fast pappen på den putsade väggen? Jag behöver hjälp av er på forumet. ;)
 
Nu har jag varit i kontakt med Hjortbrons Målarverkstad och fått goda råd. De verkar helt klart kunna det här med gamla hus, så nu skall jag snart ta itu med projektet.

Jag skall ta bort all papp som sitter löst och skära upp om underlaget är dåligt. Nästa steg är att laga och jämna till väggen med kalkbruk och sedan sätta en makulaturpapp med ett cellulosaklister. När detta är klart och har torkat är det dags för en fin papperstapet.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Säg det inte till målarverkstan men beroende på hur mycket det är att laga kan det ju vara enklast att bara sätta gips över allt det gamla och sen tapetsera. Det beror förstås på vilka intressen man har.
 
Jag tycker det känns bra att reparera och bevara och dessutom är det inte "bara" att sätta gips. En gipsskiva gör att fönsterfoder, taklister, elementkonsoller m.m. måste göras om. Min plan A är helt klart att ge mig på en renovering av väggarna.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Man använde lera till att putsa väggar på den tiden. med en viss inblandning av halm och kobajs för töjbarhet och hållbarhet.. Dom har visat i något program på husdrömmar där det görs på ett nybygge. Papp för spänning finns men sämre med hörnremsor och torr-remsor. Jag har ett tiotal men vaktar dom som en hök
 
Om det är ett 30-talshus är det säkert kalkputs. Vad som talar mot gipsskivor är att väggarna brukar vara dåligt plana.Det var ganska vanligt att man patenterade putsen med linolja innan man tapetserade. Det verkar som om TS har fått bra råd från målarverkstaden.
 
Jag har renoverat mitt gamla hus från 1925. I mitt fall togs även en del av väggen bort för att bygga sovalkov. Så länge man inte rör vassen är det nog ok - men blir det åverkan på detta är det vettigt att noga plasta/tejpa
dörrarna till rummet för det blir vansinnigt mycket damm av den gamla vassen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.