Jag bor i en gammal sekelskifteslägenhet och har bestämt mig för att renovera en vägg i vardagsrummet. Då jag monterade med ett stort gammal hyllsystem så upptäcktes sprickor, flera hål och spår, samt att gammal tapet lossnade. Nu tänker jag att bästa är väl att ta bort gamla tapeten helt, och sen laga/fixa väggen därunder, samt sätta nytt ytskikt och måla. Men vad bör jag tänka på? Tar tacksamt emot tips för bra tillvägagångssätt, har tänkt försöka fixa själv…
 
  • Vägg i sekelskifteslägenhet med en TV monterad, synliga sprickor och hål, samt lossnande tapet i övre vänstra hörnet, del av möbler och dörr synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg i sekelskifteslägenhet under renovering, gammal tapet som lossnat avslöjar sprickor och skador i väggen bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tapet som lossnar från väggen, med utstickande bit och synliga hål i underlaget, upptäckt under ett renoveringsprojekt i en sekelskifteslägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har bredspacklat, använt renoveringstapet och renoveringsgips. Bredspackling är definitivt jobbigast men bäst resultat. Renoveringsgips är en dålig ide om man ger sig på det i ett hus från 1902 har jag fått erfara den hårda vägen. Inte en vägg är rak och det blev ett jäkla klippande och klistrande så jag kunde nog lika gärna ha bredspacklat. Ta bort all tapet med tapetborttagare om du kör renoveringstapet, de andra två metoderna upplever jag som mer förlåtande om man inte är lika noga.
 
  • Gilla
Jennie74
  • Laddar…
D
Bort med allt löst. Spärra med... vad fan heter den färgen nu, glömt bort. Målarna har den. Alt med typ alkyd men luktar som fan. Sen beställer du några hinkar Alcro Handspackel och smetar ut. Slipa med Mirkas handslipkloss med Abranet. Måla och rök ett par goa cigg medan färgen torkar, jag rekommenderar röda Prince eller gula blend.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Bort med allt löst. Spärra med... vad fan heter den färgen nu, glömt bort. Målarna har den. Alt med typ alkyd men luktar som fan. Sen beställer du några hinkar Alcro Handspackel och smetar ut. Slipa med Mirkas handslipkloss med Abranet. Måla och rök ett par goa cigg medan färgen torkar, jag rekommenderar röda Prince eller gula blend.
Haha!! Tack för tips. Snor några av dem.
 
Vrana Vrana skrev:
Jag har bredspacklat, använt renoveringstapet och renoveringsgips. Bredspackling är definitivt jobbigast men bäst resultat. Renoveringsgips är en dålig ide om man ger sig på det i ett hus från 1902 har jag fått erfara den hårda vägen. Inte en vägg är rak och det blev ett jäkla klippande och klistrande så jag kunde nog lika gärna ha bredspacklat. Ta bort all tapet med tapetborttagare om du kör renoveringstapet, de andra två metoderna upplever jag som mer förlåtande om man inte är lika noga.
Tack!!
 
J Jennie74 skrev:
Tack!!
Avfuktare om du bredspacklar större ytor. Jag bredspacklade vår förra lgh på 80 kvm och det blir så jäkla fuktigt när allt det där spacklet ska torka.
 
  • Gilla
Jennie74
  • Laddar…
D
J Jennie74 skrev:
Haha!! Tack för tips. Snor några av dem.
Sigma Renova heter färgen.
 
  • Gilla
Jennie74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.