Tjena!

Har ett uthus, som ser ut som en ladugård på ca 60m2 med loft.
Det har stått i 70 år eller längre och är i behov av renovering.

Får jag renovera om det till boningshus?
Jag planerar att behålla stomme och grund.
obs ! Uthuset ligger en meter ifrån tomtgränsen.

Vad tror ni spontant?

// Henke
 
T
Spontant tror jag att det inte finns tillräckligt med information i ditt inlägg för att uttala sig :)

Att huset ligger nära tomtgränsen TROR jag inte har så stor betydelse - huset ligger ju där det ligger - så länge du inte har för avsikt att bygga ut det vill säga, men det kan vara fel. Jag ville bygga ut ett hus en gång där detlajplanen skrevs efter huset var byggt och eftersom huset inte uppfyllde detaljplanen var jag tvungen att ändra så att det skulle göra det om jag ville bygga ut.

Sen är det frågan om att ändra användningsområde för huset från uthus till bostadshus - det kan vara något som påverkar om man får göra om det. Dessutom kommer du ju(troligen) att ändra fasaden rätt omfattande med nya fönster och och dörrar etc.

Ligger huset i detalplanerat område? Hur är det med grannar och närhet till deras hus på granntomten?

Allt det här är ju frågor som påverkar. Om det finns en (gällande) detaljplan så är det där du måste börja läsa om vad som får byggas på tomten, sen skulle jag i ditt fall ringa byggnadsnämnden och fråga en handläggare hur det generellt ser ut på orten med tillåtelse att ändra vad huset ska användas till osv.

De är betydligt bättre skickade att svara på frågan än vi på forat.

Lycka till!
 
Ok!

Här kommer mer info.

Huset ligger i detaljplanerat omr.
Huset ligger 1 meter till tomtgräns, därefter 4 m till deras boningshus.

Tack för svaret!
 
Om det är byggt som komplementbyggnad så får du inte inreda det som bostad utan bygglov, för ändrad användning.

Närheten till tomtgränsen gör at jag gissar att det krävs grannehörande för ett sådant bygglov. Men det beropr lite på hur det. planen är formulerad.
 
Ok!
Jag har ställt frågan till samhällsbyggnadsförvaltningen i Borås.
Avvaktar svar från dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.