Renovering garageport

Hej
Behöver tips och råd angående renovering
Av gammal garage port

Pga av ekonomiska skäl kommer jag vänta
Par år innan jag byter den
Är gammal 70 tals port med typ "pärlspont "
Beklädnad

Min fråga är
Är det värt att slita dän all beklädnad köpa ny pärlspont ( finns exakt mått på Byggmax i obehandlad furu ) grundolja grundmåla och täckmåla ?
Eller räcker det med att grundmåla och lägga täckfärg på befintliga ?
Vet att jag måla om dörren till grovingången i liknande träslag med något mer massiv , blev mycket bra resultat men sög färg som i skogens mossa
Vad tycker ni ? Prismässigt är skillnaden någon tusenlapp på sin höjd och tid finns då min fru ska jobba under min semester kom gärna med tankar hur ni skulle gjort !
Skicket på porten i helhet är bra men gammal trät är ca 5 av 10 i skick är mycket små torrsprickor men sitter jämt och fint utan skador väldigt slätt !
 
Är trät friskt men fult är det väl onödigt att byta ut den.
Skrapa, spackla om du tycker att sprickorna är för fula, måla och hitta på något annat roligt projekt att fördriva tiden på under sommaren!
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Om du planerar att byta den inom ett par år så finns det ju ingen anledning att göra mer än kosmetiskta åtgärder, dvs måla.
 
Ända frågan är om det inte fasen går snabbare att slita ner panelen och skruva upp spårad plywood. Dessutom är det ju ganska smidigt att bara lasera den. I och med att trät som är ser ganska torrt ur kan den ju suga ganska mycket färg så det nästan blir samma kostnad. Att köra med spårad plywood skulle kosta någonstans runt 1700 kr ink skruv och lasyr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.