Jag skulle vilja renovera trappan i huset. Trädelarna kan jag ju enkelt slipa och olja (eller lacka, betsa etc), men jag är osäker på laminaten, eller vad det nu är, som kanske eller kanske inte är limmad med något asbesthaltigt. Bäst vore förstås om det gick att få bort den på något enkelt sätt (dvs utan att behöva göra en sanering, med allt vad det innebär) och ersätta med ny laminat eller filt. Alternativt, kan det gå att måla den med hyfsat resultat? 70-talsrött är inte riktigt min grej, känner jag.
Trätrappa med röda mattsteg, skor synliga nedtill, händer på ett steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träyta med röd spräcklig textur, troligtvis målad eller bearbetad för att se sliten ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd mönstrad yta, träkant, diagonalt perspektiv, inne miljö, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du provat varmluftspistol? Kan lukta apa men borde nog få limmet att släppa.
 
  • Gilla
AJ82
  • Laddar…
Matta kan du antagligen sätta direkt på befintlig yta.

Personligen så skulle jag bygga igen stegen och i samband med det kan man lägga nytt ytskikt som också döljer framkanten.
Fast då stör jag mig betydligt mer på 70- och 80- talens öppna steg än den röda laminaten...
 
  • Gilla
AJ82
  • Laddar…
Är det inte vanlig linoliummatta?
Vi limmade matta i vårt gamla hus och satte en list i framkant
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Ser ut som ni har samma förutsättningar som vi hade.

Började med att ta loss mattan och skrapade bort limmet med en färgskrapa innan sidorna slipades och grundmålades.

En spiraltrappa under målning, täckt vid kanterna med blå tejp för att skydda områden som inte ska målas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gjorde mallar av papp och skar ut mattbitar med en stadig hand.

Ölburk och fällkniv på hyllplan, vit byrå, tomma och delvis fyllda hyllor, inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eklisterna på trappstegens framkanter lackades med golvlack och det ser ut som även er trappa är tillverkad på samma sätt.

Modernt trapphus med granitsteg, träkant och vita sidopaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här blev det färdiga resultatet.

Modernt, vitt trapputrymme med trästeg och grå mattor, indirekt belysning, ren design, interiör arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Måste tipsa om att välja en riktigt bra färg när ni målar så ni får en fin yta och att det inte rinner eller droppar när ni målar under stegen.
 
  • Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Ser ut som ni har samma förutsättningar som vi hade.

Började med att ta loss mattan och skrapade bort limmet med en färgskrapa innan sidorna slipades och grundmålades.

[bild]


Gjorde mallar av papp och skar ut mattbitar med en stadig hand.

[bild]


Eklisterna på trappstegens framkanter lackades med golvlack och det ser ut som även er trappa är tillverkad på samma sätt.

[bild]


Så här blev det färdiga resultatet.

[bild]


Måste tipsa om att välja en riktigt bra färg när ni målar så ni får en fin yta och att det inte rinner eller droppar när ni målar under stegen.
Snyggt!
Det vore ju riktigt trevligt om vi kunde få till något liknande. Tyvärr är trappan riktigt knarrig också, och det är kanske ett problem man bör försöka lösa först.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
AJ82 AJ82 skrev:
Snyggt!
Det vore ju riktigt trevligt om vi kunde få till något liknande. Tyvärr är trappan riktigt knarrig också, och det är kanske ett problem man bör försöka lösa först.
Vår knarrade också en hel del så när mattan var borta så drog jag några skruvar från ovansidan av stegen och ut i det yttre vangnstycket.
Om det var rätt eller fel vet jag ej men det är mycket mindre knarrande nu, beror dock på årstid.

Vi valde också matta för att det skulle vara halksäkert i trappan och så här några år senare så är vi fortfarande mycket nöjda.
 
  • Gilla
AJ82
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
[bild]
.

Is there some special carpet glue in that can? ;-)
 
  • Haha
P-plats
  • Laddar…
Mången husägare har slitit sitt hår i förtvivlan över trappor med pålimmade mattor; en del bärs bort till fordon med blåljus iförda tröjor med väldigt långa ärmar efter att ha försökt renovera dem.

Det finns renoveringssteg att köpa, som man bara monterar ovanpå befintliga trappsteg utan att behöva ta dän mattbitarna först; enkelt och snyggt men tyvärr inte billigt. Budgetversionen som jag själv valde är att lägga bitar av vanligt laminatgolv och avsluta med list, ungefär som @P-plats fast med hörnlist som går upp över trappnosen.
 
  • Gilla
AJ82 och 1 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Is there some special carpet glue in that can? ;-)
No, but it gave me a steady hand... :rofl:
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Vår knarrade också en hel del så när mattan var borta så drog jag några skruvar från ovansidan av stegen och ut i det yttre vangnstycket.
Om det var rätt eller fel vet jag ej men det är mycket mindre knarrande nu, beror dock på årstid.

Vi valde också matta för att det skulle vara halksäkert i trappan och så här några år senare så är vi fortfarande mycket nöjda.
Det låter ju smidigt, om det löser problemet. Jag hade också gärna valt filtmatta, men vi har katter som gärna väljer dylikt som kräk-/klösplats.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.