Tjena,

Såg på mässan i sthlm att det var ett företag som jobbade med trapprenoveringar.
De hade någon form utav ställbar mall samt att de erbjöd L formade laminat .

Har företaget någon site?
 
Jag kikade på Stepkit till en trappa som jag skulle fräscha upp, men på grund av trappans mått (för breda och ibland för djupa plansteg) så skulle det bli för dyrt att köpa Stepkit. Jag använde parkett av modell oljade ekplank och fräste och oljade egna trappnoslister istället. Priset för material och ca 3 dagars arbete blev då några tusenlappar mindre än vad det hade blivit med Stepkit, trots betydligt mer pyssel.

Deras "trappstegsmätare" är enkel men finurlig. Jag har inte sett den IRL men provade att göra en egen av masoniteremsor med spår i och en låsning med en liten bult, brickor och vingmutter. Det blev dock för svajigt.
Det funkade bra att använda vinkelhake, tumstock och smygvinkel också -fast det blir ett jäkla måttande på en hel trappa!

Jag limmade parketten på planstegen så att fjädern stack ut i framkant och fräste/sågade ett motsvarande spår i rätt höjd på trappnoslisten. Sen var det "bara" att trava bitar, limma och dunka med gummiklubban!  
 
Jag köpte deras verktyg för att måtta planstegen i trappen. Funkade kanonbra! Billig var den också.
 
Tackar:)
 
Jag tänkte göra liknande jobb med min källartrappa.
Fast då köper jag bara "trappkompassen", laminatgolv från Hornbach lr liknande.
Som trappnos tänkte jag använda någon mässingslist (vinkel) med räfflor på ovansidan, för att få halkskydd! Tror att detta inte kommer kosta skjortan heller....
 
la precis en order på trappkompassen...

tänkte också köra laminat

för att stadga upp trappen, kan man lägga en 2"2 på undersidan i vinklarna och limma/skruva fast ovanifrån? (vill få den RIKTIGT stabil)
 
Varför skulle den inte bli stabil?
Min polare har gjort liknande, funkar kanon!
Sättlim å banka dit skiten! :cool:
 
tänkte mer om det fanns bättre sätt ;)
 
Hmm okajs.....är nog ingen fara....det lär bli stabilt!
 
Till ACME:

Vilken tjocklek hade du på parketten? 14-15mm? Eller tunnare?
Trappnosarna, gjorde du dem i planhyvlat ekvirke, eller vad använde du dig av?

// Fia

 
Jag använde 15 mm oljad ekparkett (plank) som jag limmade ihop i varandra och i trappnoslisten med trälim. Mot plan- och sättsteg limmade jag med PL400 eftersom "min" trappa var gammal, sliten och lite ojämn och jag ville ha ett lim som det går att bygga lite med. På en del ställen sköt jag även fast bitarna med dyckert, men bara där det senare doldes av andra bitar.
Till trappnoslisterna använde jag 15 x 69 mm planhyvlad ek. Denna trappa hade ganska höga trappnosar som original och därför var det nödvändigt att använda så pass breda ekbitar för att täcka den gamla nosen + de 15 mm som parketten bygger. Det hade nog varit snyggare med 15 x 45, om det hade täckt, men det smälte ihop ganska bra ändå när listerna blev oljade.
 
ACME: Du har inte lite fina bilder, gärna närbilder på nosen å sånt!
 
Kan lägga in den här med för alla som tycker klickning är ansträngande :D

trappbekl%e4dnad.JPG

Mycket bra metod som ger en gammal trapa nytt liv med enkla medel. Hyffsat billigt är det också ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.