Jag har precis tagit in grinden då den verkligen behövde en uppfräschning. Jag har skrapat färg som lossat oroligt lätt. Under färgen kändes träet fuktigt. Känns inte bra alls. Nu kommer den stå inomhus ett tag så förhoppningsvis torkar den.

Men nu när jag skrapat den.... vad är nästa steg? Jag tänkte alg/mögeltvätta den och sen olja den innan jag målar. Men till min fråga. Vilken olja är bäst? Ska jag köra på med linolja eller duger det bra med den grundolja som färgvaruhusen rekommenderar? Och om jag olja med linolja.... kan jag sen måla med vattenburen oljefärg?
 
Du ska helst undvika att använda linolja och sedan vattenburen oljefärg.
Kör istället med grundoljan från färghandeln.
Jag rekommenderar Jotuns visir och sedan täckfärg en halvblank Jotun demidekk optimal fönster.
 
Jag hade kört med några strykningar vanlig hederlig linoljefärg. För att skydda utsatt trä extra går det bra att blanda i extra linolja i färgen vid första strykningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Persikan
  • Laddar…
Nu har du ställt frågan under byggnadsvård, vill du fortsätta med latex och modernt skit så ställ frågan under nån annan tråd. Men som Per_N säger, varför inte köra linoljefärg? Jag skulle strunta helt i alg och mögeltvätt och ge den rejält med rå linolja, gärna med terpentin. Sen linoljefärg. Sen kan du glömma bort din fina grind!

Har du fått mycket sprickor i trät eller andra skador som riskerar att stå och fuktarbeta skulle jag överväga att efter noggrann grundning fylla dessa med ex fönsterkitt eller takmassa eller ex ettan som du köper i träbåtsaffärer. (Det är bivax och tjära).

Lägg gärna in en bild på skönheten!
 
Vi har rejält gamla grindar, de är iallafall spikade med gammal spik, därför tror jag att de har en avsevärd ålder. Jag skrapade av all färg efter att ha köpt dem på en auktion och har sedan tjärat in dem inför varje vår. Vintertid hänger jag av dem och förvarar dem under tak.
 
Missade att tråden låg i byggandsvård, så mitt tips om att välja ett modernt färgsystem kanske inte ligger i TS åtanke alls. Även om jag som målare anser att man bör välja moderna behandlingsmetoder.
 
JLAINE: Som målare borde du inte bara rekommendera moderna material utan också ta hänsyn till de kulturhistoriska värden som kan finnas på det som målas.

Linoljefärg är för övrigt en väl beprövad färg som definitivt lämpar sig till ommålning eller nymålning av bland annat träytor både inom- och utomhus. Inte vet jag vad du fått lära dig under din utbildning men kanske skulle du lära dig mer om just de traditionella färgtyper som finns för att kunna hjälpa fler potentiella kunder!! :)
 
Ska nog snart börja läsa på mer om linoljefärg för att veta vad alla gamlingar pratar om:)

Någon som vet hur man kan testa en yta om denna verkligen är målad med linoljefärg?
 
Vänta i femtio år och se om ytan fortfarande ser bra ut...
 
Sophie skrev:
Inte vet jag vad du fått lära dig under din utbildning men kanske skulle du lära dig mer om just de traditionella färgtyper som finns för att kunna hjälpa fler potentiella kunder!! :)
Klokt tips till alla hantverkare. Visste man att kunskapen, intresset och viljan fanns att använda traditionella metoder hade man kanske vågat ta hem någon. Ibland vill, kan eller hinner man ju inte göra allt själv, men blir tvungen ändå, för att hålla plastfärg, mineralull och mdf utanför huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.