Har precis fällt en gammal flagstång i trä som jag har tänkt att renovera.
Jag kan hänga och gunga mitt på stången så håller gör den
Hur gör jag detta bäst?
Skrapa, olja och måla?
Linoljemåla?
På den ena bilden har jag skrapat lite snabbt
 
  • En gammal träflaggstång med flagande färg och mossa, delvis skrapad, på en ställning utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis skrapad träflaggstång som ligger på grusunderlag med gräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fixade en flaggstång i liknande skick för något år sedan med skillnaden att jag var tvungen att kapa bort ca en meter i toppen som hade ruttnat.

Skrapa bort all färg som inte sitter fast ordentligt. Jag använde en ”grovrengörare” (Typ av sliptrissa/stålborste) till skruvdragaren för det gick fortast. Kolla så du inte hittar något ruttet parti.

Grundmåla ett varv med linoljefärg utspädd med lacknafta. (15-20%, stod på burken)

Färdigstryk ett eller möjligtvis två varv.
 
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
H hakfre skrev:
Jag fixade en flaggstång i liknande skick för något år sedan med skillnaden att jag var tvungen att kapa bort ca en meter i toppen som hade ruttnat.

Skrapa bort all färg som inte sitter fast ordentligt. Jag använde en ”grovrengörare” (Typ av sliptrissa/stålborste) till skruvdragaren för det gick fortast. Kolla så du inte hittar något ruttet parti.

Grundmåla ett varv med linoljefärg utspädd med lacknafta. (15-20%, stod på burken)

Färdigstryk ett eller möjligtvis två varv.
Tack då är jag inte ute och cyklar
Vet du hur mycket färg det gick åt?
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Tack då är jag inte ute och cyklar
Vet du hur mycket färg det gick åt?
Jag köpte en liter och det är kvar uppskattningsvis 1/3 i burken.
 
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Mät omkretsen på mitten gånger längden så får du en uppfattning om ytan.

Protte
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Ska/bör/kan man göra något åt sprickorna?
 
  • Föråldrad trästång med skalad färg och sprickor längs ytan mot suddig bakgrund av en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lång, vertikalt riktad bild visande en trästolpe med flera långa sprickor längs med ytan placerad i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har en tanke?
 
Kitt!
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Ingen som har en tanke?
Låter rätt negativt, men detta är min rekommendation:
Brasved
 
  • Haha
Kurtivan
  • Laddar…
Det är sprickor i våran flaggstång också, man såg att det var färg nere i sprickorna så de var där när stången målades senast för väldigt många år sedan. Troligtvis har sprickorna varit sedan "tidernas begynnelse" då det nog är svårt att ta en hel gran (som våran stång är) och låta torka utan att det blir sprickor i den.

Min tanke var då att har sprickorna varit där så länge, då kan de gott fortsätta att vara där. Jag skrapade och målade det man kom åt, sen fick det vara bra.
 
Ja den lär ju inte torka mer, den är ca 50 år gammal. Och jag han hänga och gunga på den i mitten. Så då körs jag vidare på min plan att resa den igen
 
  • Gilla
monada63 och 1 till
  • Laddar…
Spackla med linoljekitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.