Hej,
Har hela helgen skrapat rent och slipat en trädörr från 30-talet för en ommålning. Men färgen krackelerar och det ser inte alls bra ut…

Dörren är alltså från 30-talet och har en hel del lager med färg och gammal tapet på sig. Använde varmluftapistol och skrapa för att få bort färgen. När färgen var borta slipades dörren, därefter grundmålning och sedan målning med vanlig snickerifärg. När färgen torkat visade det sig att i princip all färg krackelerat, jag slipade då ytterligare och har sedan målat ytterligare två lager. Men det blir fortfarande inte bra… någon som vet varför och har förslag på vad jag bör göra?

Bifogar två bilder, den ena på den sida som målats tre gånger och den andra sidan där enbart ett lager färg hunnits målas(dock efter ny slipning)

Mycket tacksam för hjälp!
 
  • Närbild på en slipad och målad trädörr från 30-talet med krackelerad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en trädörr från 30-talet som har målats tre gånger men där färgen fortfarande har krackelerat och ser ojämn ut. En stege syns också bredvid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstår dig rätt så blev det alltså inget bra färglager av grundfärgen? I så fall kan det inte bli bra av fler lager. Vad använde du för färg? Rörde du om ordentligt? Var grund- och färdigstrykningsfärg kompatibla? Var någon av burkarna gamla? Stått kallt eller dåligt förslutet? Något har gått fel och det är nog bara du som kan veta vad.
 
Relativt ny grundfärg och vattenbaserad färg. Från jotun. Använda nyligen med gott resultat på lister. Har stått i källare i lägenhetshus så frysning har inte skett.

Testat med två olika färgburkar, med samma resultat. Har nu testat lägga på ett extra lager grundfärg, då jag tycker det verkar som att färgen inte riktigt fäster. Var inne på eventuell problematik med att första lagret färg troligtvis varit linoljefärg, som kanske krupit in i trät, varpå jag nu applicerat grundfärg och vattenbaserad färg. Rimmar dessa kanske inte med varandra? Detta är dock bara ”killgissningar” så tar tacksamt emot om det finns andra tankar på både grunden till problemet och lösning.
 
D
Övervägt att måla med linolja? Passar som fisken i vattnet på en 30-talsdörr.
 
Så här i efterhand framstår det förstås som att det hade varit det bästa och snyggaste valet. Men hade lite tidsnöd och hade redan andra produkter hemma så då föll valet, kanske något lat, på att använda det som fanns hemma.
 
Om det var ett lager linoljefärg underst så kan det ibland bli en väldigt glatt och fet yta som färger vill pärla sig på. Om det händer kan man prova att bryta ytan med alkohol, rödsprit eller ammoniak. Vissa använder rå lök.
Jag håller med ”Den ofrivillige…” att linoljefärg är toppen på en sån här dörr. Snyggast resultat och roligast att måla med. Men det kan bli samma problem med den om ytan är fet.
 
  • Gilla
Jensan123
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.