hej,
jag har fått en ide, och ja, sånna får jag ganska ofta. hälften är helt orimliga.

mina föräldrar har nämligen en gård i dalarna (sommarstuga), närliggande står det ett timmerhus som de köpte för några år sedan, för att slippa jobbiga grannar, samt att huset gått genom släkten.

huset är ett timmerhus, 1.5 plansvilla på 160 kvadrat. stommen är från 1800, men har flyttats på 1940-talet, torpargrunden är alltså "ganska" ny. sedan dess har huset stått orört men är i OK skick förutom en vattenskada på fasaden på långsidan mot hörnet från en hängränna, som nu är uppsatt. denna del lär behövas byta ut, men då kom jag på att man kanske kan bygga ut huset, från hörnet till mitten av långsidan, med högre takhöjd. detta lär såklart kosta en del och inte något jag har pengar till på ett bra tag. jag har tillgång till skog och skulle isåfall kanske kunna ta fram timmer själv och be sågverk såga upp det och leja bort arbetet?

jag har pratat tidigare med föräldrarna om att jag kanske ska få ta över huset om jag vill. då tänkte jag att det väl är lika bra att börja renovera i tid, för det lär ju ta ett tag.

det finns varken, el eller VA anslutet.

jag är börjar på en ny linje på universitetet nästa termin, 4 år, med betald praktik i 2.5 månader om året. tanken som slog mig är att jag då kanske skulle kunna ha min praktik i dalarna, även sommarjobbet. det är ju brist på automationsingenjörer så det ska nog gå att lösa. då hade jag alltså haft möjlighet att lägga tid på huset under dessa månader

hur går jag till väga med detta? var börjar man? går det att undvika de riktigt dyra momenten till en början som vattenskadan?

min ekonomi som student:

sparat: 200k + veteranbil som ska bytas mot vanlig bil, 30k till.
CSN kommer ge 82k om året
sommarjobb kommer ge ca 70k om året efter skatt
betald praktik ger antagligen minst 30k efter skatt om året
jag sitter tryggt i båten och har inget behov av någon buffert.

om jag verkligen går för detta kommer jag bo hemma och äta gratis under de 6.5 månaderna om året det är studier, iallafall till en början, och bo hyresfritt de andra 5.5 månaderna i sommarstugan

jag har tillgång till skylift och typ alla verktyg som man kan tänkas behöva.

jag skulle verkligen kunna tänka mig att bo kvar där i typ all evighet, huset ligger dikt an mot familjens gård, så det känns som det hade varit en bra investering. blir inte detta av kommer jag köpa lägenhet istället, och det känns inte lika bra rent ekonomiskt. visst är det surt att bo kvar hemma halva året, men jag kommer nog tacka mig själv i framtiden om jag skulle göra detta.

jag vet att det blir sjukt mycket jobb och att det kommer ta flera år. men tid har jag gått om och det är väl bäst att man börjar i tid
 
Redigerat:
  • Gilla
FrankStefan
  • Laddar…
Rätt tänkt men du har ingen ekonomi att bygga för.

Det innebär att du bör fokusera på förberedelser som inte kräver några större pengar. Att gräva in el och vatten och avlopp under befintlig grund är ett sådant arbete. Kostar litet rör och kablar men tar mycket tid då man skall gräva för hand så mycket. Du behöver inte ansluta någonting men står det en rulle elkabel och ett uppsvängt vattenrör utanför väggen går det snabbt att ta n grävmaskin och fortsätta och ansluta när pengar finns.

Att hugga timmer nästa vinter och få det sågat nästa vår och barka och stabba själv är också ett arbetsskede som går att förbereda. Stabbar som man lägger ett tillfälligt tak på av begagnad plåt från rivningar står sig i 15 år minst innan man börjar bygga av virket.

Att skrapa och måla och kitta om fönster är ett annat arbetsskede som tar mycket tid men kräver litet pengar.

Varför bygga ut ett hus som redan r 160 kvadratmeter?
Det är ju redan stort.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.