Fuktfläck på timmervägg i ett hus som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Timrat sovrum med synliga fuktskador på vägg och öppen dörr; gammal inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett äldre trärum med synliga takbjälkar och vägg med tecken på fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskadat golv och timmer i sovrum av fritidshus från 1976 i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag är intresserad av ett fritidshus i Stockholms skärgård från 1976. Huset är timrat med 94 mm timmer och det har stått oanvänt i 10-12 år. Taket läcker in vilket har orsakat en fuktskada i ett av sovrummen. Där behöver golvet rivas upp. Det är också en del fukt i timret på en av gavlarna men timret är inte ruttet. Det har vuxit upp mycket sly vilket säkert har hjälpt till att fuktskada huset.

Huset står på höga plintar och det ligger en massa skräp därunder. När jag kröp in under huset tyckte jag att det såg helt ok ut, dvs ingen synlig fukt hade vandrat upp i trästommarna.

Det är första gången jag ska köpa hus, har bara haft kolonistuga tidigare, och jag inser att jag vet alldeles för lite för att kunna bedöma om det går att renovera huset utan att ruinera mig själv. Helt klart är att huset kräver mycket jobb och mycket pengar men bortsett från fuktskadorna kändes huset ganska friskt. Så frågan är om någon här på forumet kan hjälpa mig att bedöma om det är galet eller möjligt att försöka köpa detta hus? Går det att torka ut timret och slippa byta ut det? Fuktfläck på timmervägg i ett hus som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Timrat sovrum med synliga fuktskador på vägg och öppen dörr; gammal inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett äldre trärum med synliga takbjälkar och vägg med tecken på fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskadat golv och timmer i sovrum av fritidshus från 1976 i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min renoveringsbudget ligger på ca 300 tkr. Tacksam för hjälp!
 
Hur är skicket på resten av huset, och hur stort är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.