Nu är det så att jag köpt ett hus som står på torpargrund.
Även så gör altanen som stått i 25 år och skulle behövas bytas ut. Inget måste men känner att jag vill fräscha upp lite och få en ny och fräsch look helt enkelt nu när det blir grillsäsong i sommar.
Plintar står den ju redan på så de antar jag att jag inte behöver byta ut då altanen är stadig men lite sliten och ful. Sen hade jag även tänkt förlänga altanen ut på gräsmattan. Men nu är det så att altanen är i höjd precis ovanför gräsmattan så när jag sätter nya plintar i gräsmattan så antar jag att jag får gräva ner dem väldigt långt för att det ska kunna gå.
Vill även ha förslag på virke som håller länge och ser fräsch ut, helst utan att man behöver underhålla det med åren.

Skulle gissa på att altanen är mellan 15-20 kvm. Vad skulle det kosta att ta dit några snickare som fixar detta åt en?

Tack
 
Det är så svårt att bedöma kostnader utan att veta alla förutsättningar. Ring runt några stycken och be om förslag!

Gällande material så är 95% av allt som byggs i tryckimpregnerad furu. Hållbart i längden i vårt klimat. Underhållsfritt med hänsyn till kvalitén men måste tvättas som de allra flesta andra material ute.

Ska du gräva ner lösningen, så tänk till så att du inte får problem med en oönskad pool vid kraftigt regn och i värsta fall vatten i grunden. Problem med mögelpåväxt förekommer också om det blir för fuktigt och inte får torka upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.