levta1
Har hittat en gammal stormlykta i hönshuset, som jag tänkte renovera. Undrar om någon har lite tips (eller länk) hur jag kan sätta igång och få den fin igen. Kanske t.o.m. få den fungera igen :D.
Tack!
 
  • Gammal rostig stormlykta upphängd, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Skrapa bort rosten och måla den i en trevlig färg. Mycket mer är där väl inte att göra.
Putsa lampglaset och köp en ny veke.

Eller gör någon smart konvertering till eldrift med någon lysdiod och passande nätdel.
 
den är fin och dekorativ som den är, men du kan ju putsa glaset. Konvertera till elfördärvar ju charmen. har du testat om den fungerar? det är inte mycket som kan gå sönder på dessa.
du kan köpa nya för lite pengar men dom har ju ingen charm och är förmodligen sämre än din.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
levta1
Jag har inte testat om den fungerar , har precis grävt fram igår… och blev förälskad .
Tack för tipset, du har en poäng där att den är charmig som den är nu. Ska börja med att putsa upp den och få glaset rent. Sedan röstar familjen om fortsättningen
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Kolla så att behållaren är vätsketät innan du lägger ner för mycket jobb, i alla fall om du vill använda den.
Kan bli farligt & kladdigt annars.

/Höghus
 
  • Gilla
levta1
  • Laddar…
Feuerhand är ju ett gammnalt tyskt kvalitetsmärke på lanpglas. Med litet tur är hela lyktan en tysk kvalitetslykta. Nutidens kinalyktor är värdelösa i jämförelse.
En bra strormlykta har väldigt nogrannt avvägda lufthål så draget skall bli exakt rätt. Lågan skall få exakt så mycket luft att den brinner klart men inte mer än så. Kinalyktorna har ofta för stora lufthål och de slocknar vid minsta vindpust. Det gäller alltså att vara extremt försiktig när du putsar så du inte ändrar på luftflödet.

Jag skulle ta bort glaset och rengöra metalldelarna med elektrolys som är en metod som inte tar bort någon metall. Ett elektrolysbad kan man rigga upp med en 6 eller 12 volts ackumulatorladdare som strömkälla. Pluspolen kopplar man till en överbliven bit armeringsjärn eller annat skrot som står med nederdelen i en plastbalja. Om man bockar järnet så det går en sväng runt baljans botten blir det elektriska fältet bättre. Minuspolen kopplar man till stormlyktan som man ställer mitt i baljan så den är helt under vatten och utan direktkontakt med armeringsjärnet. Man häller vatten i baljan och kopplar på strömmen och häller i kristallsoda (målarsoda) litet i gången och låter det lösa sig tills man ser att processen startar med virvlar i vattnet och små vätebubblor på lyktan. Sedan låter man processen gå i ett dygn eller två. Då man tar upp lyktan kan man skrubba bort rosten med diskborste och vatten men det måste göras omedelbart. Sedan skall lyktan torkas omedelbart för den rengjorda ytan rostar snabbt på nytt. Sedan kan man måla.

Rosthål i oljetanken brukar vara i falsen mellan botten och sida. När man har kört lyktan i elektrolys och fått en ren yta borde det inte vara något problem att löda igen litet småhål med tenn och en kraftig lödkolv. Vill tennet inte fästa så är släckt saltsyra ett bra flussmedel. I värsta fall får man knacka till någon ny bläckplåtsbit och löda fast.

Ny veke finns att köpa.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
levta1
Tack heimlaga för en bra beskrivning och tipset !
 
Nej, det är ingen avstämd strypning på luften. Att den klarar vind beror på vägen den tar in luft. Om billiga lyktor inte klarar vind beror det snarare på dålig passform som ger luften alternativa vägar.
 
Gamla vekar till dessa brukar innehålla asbest. Var försiktig med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.