Hej,

Jag håller på och kikar på en "äldre" kåk (1945). Kåken är helt klart i behov av en totalgenomgång (=rubbet nytt). Huset i fråga är litet 80kvm + 80kvm källare.

1. Om man känner för att byta alla vattenstommar och element så funderar jag på vad för sammanfogningsteknik som rekommenderas. Duger mjuklödning av kopparrör idag? Har en kamrat som hävdar att detta är en förträfflig metod som är bättre n hårdlödning (även riskfriare och "enklare" om det utförs med lågfria verktyg).

Tänkte dra rören i taket i källaren (trä) för att göra det enklare att senare eventuellt putsa upp källarväggarna (efter att jag dränerat och isolerat grunden)...

2. Har ni några bra tips på billiga sätt att komma över rör? Har hört att priserna varierar kraftigt!!!

3. Vad kostar moderna vattenradiatorer idag ungefär?

4. Är sugen på att installera en rejäl ack-tank med lite olika uppvärmingsalternativ? Är kökspanna fortfarande ett alternativ med tanke på de politiska läget? Pellets skulle vara möjligt men är ju inte lika "gulligt"... Vad kör man mer mot sin ack-tank i dagsläget? Frånluft-värme-pump + elpatron? Var hamnar ett dylikt system på i pris tror ni? (Tänker även bygga på kåken med ca 80kvm till...)

Tacksam för tips och råd... / JoGi
 
Löda kopparrör?
Ni lever på medeltiden ....

Kör med PEX slang-i-slang istället. :)
 
Ska man sammanfoga kopparrör verkar kopplingar för pressverktyg vara riktigt fiffiga. Snabbt och enkelt. Omöjligt att misslyckas. Ser dessutom snyggt ut.

Förövrigt förordar jag likt K12, PEX. Det är bara pensionärer och föredettingar som använder kopparrör i någon större utsträckning.... ;D
 
www.rinkabyror.se har vvs-material billigt.

Har själv köpt både element, avloppsrör och kopparrör där.
 
Tack för länken till Rinkaby (Fasting65), verkar bra enkelt och billigt att handla där...

Angånde min eventuella framtida källare så tänkte jag nog inte göra den bebolig... Isodrän, plus isolering ovan denna samt puts får duga på utsidan. Insidan får bli lite vad den blir (inga sovrum här inte), det får bli förråd, tvättstuga, mek-verkstad och ev. garage... Plattan låter jag vara men lär kanske satsa på att byta avloppet som ni föreslår.

I källaren lär väl även stuvas in en hyffsad ack-tank... Frågan är bara vad jag skall ha för värme alternativ, jag kan nog leva med radiatorer i huset och jag är himla sugen på en modern kökspanna som jag redan nämnt. Elpatron till denna skall det naturligtvis vara men vad mer skall jag koppla till??? Vilka system fabrikat lämpar sig för el/kökspanna+något mer? Vilka bra kombinatoner finns på marknaden?

/ JoGi
 
Tjena JoGi.

Verkar som du har samma sunda funderingar som jag. :D

Min teori är att man ansåg att källare var rätt nytt och lite lyxigt på 30-40 talet då man hade 10-20-talets stengrunder med stampat jordgolv i färskt minne.
Betong var relativt modernt material, så man gjöt helt enkelt en platta nästan direkt på marken. Någon fuktspärr på utsidan existerade sällan/ibland, och dränering var ej heller lika utvecklad som nuförtiden.

Vi har också en äldre hus med källare (1937), och vi kommer endast ha förråd, garage, tvättstuga och wc därnere. Inga organiska material såsom träväggar, tapeter eller parkettgolv kommer ner dit. Huset är helt enkelt inte byggt för det!

Med dina förutsättningar tycker jag det låter klokt att dra nya kopparrör hängandes i källartaket och nya avloppsrör i grunden.

Hyr en betongsåg och en bilmaskin modell Large och du har avloppet lagt på en långhelg - trust me. Jag har precis genomfört en sådan operation.

Vi köpte nya element till boningsdelen så återanvänder vi de gamla elementen till källaren. Kan vara ett alternativ.


PS: Pex kommer jag dra i ovanvåningen där rören skall vara dolda i bjälklaget.
 
Kurre, mannen med obegränsat med tid och gratis drivmedel.. ;)
 
Du får tänka på att om AKB har rör av fabrikatet A, och Bauhaus har rör av fabrikatet B så gäller inte prisgarantin.
Och skulle bägge ha rör av fabrikatet A så har Bauhaus modell C där AKB har modell D...så prisgarantin gäller inte. Undrar om någon nångång har lyckats fått något på den.
Gammalt trick från radiohandeln där alla större kedjor med prisgaranti får sin egen modellbeteckning. >:(

Håller med om att det lönar sig att åka 300 meter...men jag vet inte om det känns motiverat i första taget att bränna iväg till Tumba eller norröver för att handla på Byggmax. :)

 
Vi kör med kulturvård.
Man ska ju renovera gamla hus med omsorg. ;)
Varför kör du inte med gröna rör då? Det är väl "orginal"? "Linda med lin" är ju alla rörmokares skyddshelgon. :D
 
klart man kör med fett å lin...

min röris är 60 :)
 
Det finns någon form av pressverktyg nu för tiden att få ihop rör. Har ingen länk just nu för att beskriva.

Värme går också att göra med värmegolv i isolerskivor.
Lite mindre takhöjd. Men det finns riktigt tunna skivor och rör nu för tiden. Borde bli billigare att bara blia för nya avlopp än hela golvet och göra ny platta inifrån. Om man inte gör det just nu så kan man förbereda när man håller på för att lägga in det längre fram.

Gamla hus kan ha så att väggar ej står på platta, värt att kolla då man lägger ny drenering så väggen ej sätter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.