En bilist hjälpte oss med vårat staket bestående av ett traditionellt rött trästaket med stenstolpar. Måste byta ut delar och saknar nu de gamla järnhakarna, vinkelhakarna som den vågräta bärande delen av staketet ligger på. Detta tog bilisten med sig i farten men stolparna klarade sig. Någon som har tips på var jag kan hitta sådana gjutjärnsbeslag, hakar, vinkel järn eller vad man kallar de?
 
L
Ta foto på någon järnhake som finns kvar , går inte att säga något i luften
 
Knektar kallas stenstolparna för, i varje fall i Blekinge. Här är det väldigt gott om dem. De flesta av beslagen som du pratar om var nog handsmidda. Jag har aldrig sett sådana i någon järn- eller byggaffär. Jag har dessutom intrycket att utbudet av beslag ständigt minskar. Gå till en smed, det finns rätt gott om sådana även om de kallar sig något annat.
 
Ta en bild och posta på forumet!

Om de verkligen är och måste vara gjutna så blir det väl att snickra en enkel trämodell och skicka till gjuteri. De packar gjutsand kring trämodellen och tar bort modellen och gjuter järn i sandformen.
Ofta går det att svetsa ihop nya delar som ser ut som och fungerar som gjutna bara man hittar lämpliga plåtbitar och profiler att börja ifrån.
Om de är smidda finns det gott om smeder som kan nytillverka.

Få saker är omöjliga att nytillverka så länge det gäller järn och trä.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.