Delvis risigt och obearbetat trägolv med synliga spikhål och en reparation längs ett av brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av slitet trägolv med stora spikhål och repor, behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt trägolv med slitage och stort spikhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt slitet trägolv med synliga spikhål och en lagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För några år sen fick jag för mig att kolla vad det var under plastmattan i vårt vardagsrum. Jag fann ett trägolv! Sagt o gjort jag slet ut 4 lager gamla golv på 4 tim och fick fram ett gammalt trägolv som jag än idag inte gjort nåt åt, pinsamt men så är det..

Jag gissar att det är gran då brädorna är smala. Nu måste jag göra nåt åt det, fixa eller lägga nytt ovanpå?
Det är stora spikhål från förr, huset är byggt 1909. Se bilder. Även är det lite trasigt och nån sorts lagning har gjorts då.
Det känns som det är grovslipat så gissar man man bara behöver finslipa för att fräscha upp det igen . Men vad gör man med dessa hål?

Har även ett gammalt trägolv i köket som förra ägaren tog fram. Dock har han lackat det. Detta är mer slitet och trasigt här o var.

Undrar hur man lagar och med vad? Slipa bort lacken? Skulle vilja att dessa rum flöt ihop bättre. Vi är inte superhändiga och har ont om tid. Därför finns tanken på att lägga nytt men det blir väl mkt dyrare ?
Vad skulleni gjort ?
Tips på bra firma som kan laga slipa o behandla ?
 
  • Gammalt oslipat granträgolv med synliga spikhål och skador, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat hörn av ett äldre trägolv med synliga spikhål och en tidigare lagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet gammalt trägolv med små spikhål och en synlig skarv mellan plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gammalt trägolv med synliga spikhål och slitage, samt en lappning och lackrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Falun/Borlänge med omnejd
 
  • Gilla
Liz57
  • Laddar…
Vi hittade gamle undergolv i gran i ett par rum under lager av laminat, linoleum och masonit. Vi fick en firma att hyvla av, pigmentera och behandla med hårdvaxolja. Det blev 18000kr för 120kvm efter ROT om jag minns rätt. Golven var lite skadade på vissa ställen men pigmenteringen döljer det delvist. Så vi blev väldigt nöjda med resultatet vad gäller utseende och yta, även om det nog inte var tänkt att golvet skulle synas.
En sak vi inte hade tänkt på var ljud, i efterhand visade det sig att det är väldigt mycket knarr och det är svårt att fixa i efterhand. Så med facit i hand så hade jag nog valt att lägga om de av golven som låter mest. Men utseendet blev bra och absolut värt att leja bort, vi gör allt annat jobb själva, men att få någon annan att hyvla och behandla golven var värt varenda krona.
Renoverat trägolv i ett tomt rum med ljusgröna väggar och vita fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med lutade tak, vit och grå vägg, mörkt behandlat plankgolv och inbyggd bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Liz57
  • Laddar…
Först: Förekomsten av knarr beror inte i första hand på vilket golvmaterial man har, utan på dess och underliggande reglars dimensioner. Denna fråga måste ni hantera separat och eventuellt åtgärda innan ni ger er på själva golvytan. Normalt skulle jag förorda att ni tar hand om det befintliga golvet, slipar, lagar i och oljar, men i det här fallet är jag tveksam. Det kommer nog inte att bli så vackert. Enklast är nog att lägga tunna parkettbräddor "flytande" ovanpå det befintliga.
 
Vill ni komma snabbt och billigt undan är det ett flytande klickgolv som gäller.
Att slipa upp och laga i är betydligt mer tidskonsumerande och dyrare.
Med nytt golv vet ni från början hur slutresultatet blir. Med att lappa och laga ett gammalt golv vet man först efteråt om man gillade patinan.
 
  • Gilla
Hacca
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.