Finns här någon med kunskap inom mur & puts?
Jag har en skorsten i behov av renovering.
Skorstenen är murad med gammalt stortegel med 4 kanaler. Skiljeväggarna är också av stortegel och murade med teglet liggandes på den smala långsidan. Skorstenen är också putsad med modern puts. Skorstenen ska nu lagas på enklaste snabbaste sätt för att klara vintern är tanken.

Felen som är:
-Skiljeväggar har lossnat 2-3 rader ner.
-Putsen är jättedålig och har lossnat mkt.
-Plåten runt skorsten är slut.

Hur fixa skiljevägg på bästa sätt?
-Vilket tegel ska jag köpa?
-Vilket bruk ska jag använda?
-Vad ska jag grunda med som biter på det gamla?
-Ska man förstärka skiljeväggarna med nått metallkryss eller liknande då de inte är murade i förband?

Hur fixa ny puts?
-Hönsnät eller putsnät. Hur fästa det
-Grundning på det gamla?
-Vilket bruk?
-Något tips vid arbetstemp 5-10 plusgrader?

Vore tacksam för svar
 
Claes Sörmland
Köp stortegel i samma dimension som du har. Bygghandeln som säljer till murare och kakelugnsmakare har eller kan ta hem. I mina trakter är det Optimera som har detta i lager men det varierar säkert mellan orter var murarna handlar.

Använd samma bruk som förr. Är det en gammal skorsten (före 50/60-talet) så är det hydrailskt kalkbruk som gäller. Både som puts och för att mura. Det geggar fast väl på tegel och är lätt att mura med, lite klistrigare än senare cementbaserade bruk.

Jag tror inte du behöver förstärka mellanväggarna.

Putsa med putsnät i glasfiber. Återigen hydrauliskt kalkbruk om det är en äldre skorsten. Annars vanligt putsbruk.

Det är lite sent för att putsa med kalkbruk nu eftersom att vintern ligger så nära i tiden. Kalkbruket ska helst ha tid att karbonatisera över sommaren innan frost och regn kommer.
 
Ska den bara klara vintern och sen rivas? Strunta i putsen, det håller en vinter i vilket fall.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Köp stortegel i samma dimension som du har. Bygghandeln som säljer till murare och kakelugnsmakare har eller kan ta hem. I mina trakter är det Optimera som har detta i lager men det varierar säkert mellan orter var murarna handlar.

Använd samma bruk som förr. Är det en gammal skorsten (före 50/60-talet) så är det hydrailskt kalkbruk som gäller. Både som puts och för att mura. Det geggar fast väl på tegel och är lätt att mura med, lite klistrigare än senare cementbaserade bruk.

Jag tror inte du behöver förstärka mellanväggarna.

Putsa med putsnät i glasfiber. Återigen hydrauliskt kalkbruk om det är en äldre skorsten. Annars vanligt putsbruk.

Det är lite sent för att putsa med kalkbruk nu eftersom att vintern ligger så nära i tiden. Kalkbruket ska helst ha tid att karbonatisera över sommaren innan frost och regn kommer.
154009"]Köp stortegel i samma dimension som du har. Bygghandeln som säljer till murare och kakelugnsmakare har eller kan ta hem. I mina trakter är det Optimera som har detta i lager men det varierar säkert mellan orter var murarna handlar.

Använd samma bruk som förr. Är det en gammal skorsten (före 50/60-talet) så är det hydrailskt kalkbruk som gäller. Både som puts och för att mura. Det geggar fast väl på tegel och är lätt att mura med, lite klistrigare än senare cementbaserade bruk.

Jag tror inte du behöver förstärka mellanväggarna.

Putsa med putsnät i glasfiber. Återigen hydrauliskt kalkbruk om det är en äldre skorsten. Annars vanligt putsbruk.

Det är lite sent för att putsa med kalkbruk nu eftersom att vintern ligger så nära i tiden. Kalkbruket ska helst ha tid att karbonatisera över sommaren innan frost och regn kommer.[/QUOTE]

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Köp stortegel i samma dimension som du har. Bygghandeln som säljer till murare och kakelugnsmakare har eller kan ta hem. I mina trakter är det Optimera som har detta i lager men det varierar säkert mellan orter var murarna handlar.

Använd samma bruk som förr. Är det en gammal skorsten (före 50/60-talet) så är det hydrailskt kalkbruk som gäller. Både som puts och för att mura. Det geggar fast väl på tegel och är lätt att mura med, lite klistrigare än senare cementbaserade bruk.

Jag tror inte du behöver förstärka mellanväggarna.

Putsa med putsnät i glasfiber. Återigen hydrauliskt kalkbruk om det är en äldre skorsten. Annars vanligt putsbruk.

Det är lite sent för att putsa med kalkbruk nu eftersom att vintern ligger så nära i tiden. Kalkbruket ska helst ha tid att karbonatisera över sommaren innan frost och regn kommer.
Tack för svar! Jag kör nog med modernare bruk då. Tanken är att riva skorsten inom några år och mura upp den på nytt.
Planen är att få den godkänd och tät så den går att använda en vinter eller två.
Vad ska jag grunda med? De gamla stenarna är nog ganska igentäppta av sot och alger m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.