Hej

Jag har sökt och försökt hitta ordentlig information men inte funnit något som svarar på alla mina frågor. I badrummet har jag ett fönster som ligger nära väggendär jag dushcar. silikonet som ligger där ser ut att vara fån 60talet då bostadsrätten byggdes. Jag önskar att byta silikon i hörnet då det har satts sig mögel i det.

Som jag förstått ska man lägga en bottningslist om det får plats (det gör det inte) då är alternativet pvc-tejp, går det bra med vilken plasttjep som helst? Vad jag har läst vill man inte att silikonet ska sätta sig mot väggen direkt. Jag har inte börjat skära bort silikonet ännu då jag bara har en dusch.

Det jag behöver är:
Silikon
Någon typ av plasttejp
Silikonrengöringsmedel

Lagt silikon och fog har jag förut så det är inga problem. Jag vill bara att det blir rätt från början :)

Hoppas någon sitter på svaret. Bifogar en bild på det hela
 
  • DSCF4421.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4423.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Eftersom ditt badrum verkar ha några år på nacken, så gör det enkelt.
Skär bort siliconet med ett rakblad eller kniv. Tvätta och torka rent. Dra i ny fog, spraya med en vatten och tvål blandning och dra av med fingret.
Du behöver varken bottningslister eller annat.

Lycka till!
 
Tack för snabba svaret! Köper silikonborttagning imorgon, eller finns det något annat som funkar lika bra?
 
kasjo skrev:
Tack för snabba svaret! Köper silikonborttagning imorgon, eller finns det något annat som funkar lika bra?
Spackelspade, liten kniv etc etc brukar jag använda, har aldrig provat silikonborttagning så hur det funkar vet jag inte.
 
Silikonborttagningen var för att ta bort rester efter jag tagit bort större delen av fogen. Så man får bort allt smått som kanske kan sitta kvar
 
Nu äntligen har jag fått bort alla silikonfogar och rensat runtom. Använde mig av en reakbladskniv, spårmejsel och tålamod. Jag har upptäckt att fönstret behöver målas om på insidan och även mellan glasen båda glasen då färgen verkar ha spruckit/börjat lossna. Har sökt och verkar som att man bör anväda sig av en fönsterskrapa och varmluftspistol. Därefter grundolja träet. lägga på grundfärg och sen på med fönsterfärg.

Detta är endast på insidan som jag kommer att renovera.
Får investera i en fönsterskrapa idag då jag har en varmluftspistol redan :)

Behöver man verkligen grundfärgen, räcker det inte med grundolja och fönsterfärg?
Kan man använda fönsterfärg för utomhusbruk? (detta fönstret är i badrummet och utsätts för vatten)
Tänkte slå till på den här vita fösnterfärgen http://www.jula.se/fonster-och-detaljfarg-136097
Den här grundoljan får det bli http://www.jula.se/grundolja-traskydd-136096

Vad säger ni?
 
Varmluftpistol är överkurs, det räcker att skrapa bort det som sitter löst, viktigare i så fall att ev. fukt får torka ur ordentligt innan Du målar.
Jag har både använt grundfärg och målat direkt med fönsterfärgen men då har jag spätt ut det första lagret lite, jag kan inte se nån skillnad så här efteråt men egentligen är det nog enklare att måla med grundfärg än att hålla på och kladda med utspädningen.
 
B
det ser ut som att du har ett fuktigt badrum med tanke på möglet som du har i fönsterhålet.
möglet kan även bero på annat som dålig städning
 
Fönsterskrapa har du nog inte mycket nytta av till att dra av gammal färg men en färgskrapa borde funka perfekt:

ImageVaultHandler.aspx
 
Haha jag tänkte ju på färgskrapa. Är grundolja ett måste?
 
byggare henke skrev:
det ser ut som att du har ett fuktigt badrum med tanke på möglet som du har i fönsterhålet.
möglet kan även bero på annat som dålig städning
En fuktstyrd fläkt är ju inte fel om man nu inte har det.
 
B
skadar ej att grova rengöra hela badrummet innan du börjar med små detaljer.
varför skriver jag så? jo för många hyresgäster man kommer till och vill att man ska kolla deras badrum ser ut exakt så här.
dom städar ej, rensar ej avloppen.
hårda bud men får du det uppstädat kommer allt bli mer fräschare
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
calito
  • Laddar…
Är en bostadsrätt och jag är dålig på att städa. Inget att smyga med och nu får jag sota för det
 
kasjo skrev:
Haha jag tänkte ju på färgskrapa. Är grundolja ett måste?
Du skrapar de målade ytorna å så målar Du grundolja på de ställen där färgen släppt, där det är trärent alltså.
Ja det är ett måste tycker i vart fall jag, bättre å göra det ordentligt när Du ändå håller på.
 
Jag undrar om du inte ska ha akrylfog istället för silikon. Silkikon brukar man använda mellan kakelytor som rör sig, tex i hörn, medan akryl normalt används mellan kakel och målade träytor. Silikon förstör eller försvårar möjligheten att måla om träytan vid ett senare tillfälle eftersom målarfärf inte fäster på silikon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.