Hejsan!
har en blandare från vaterm som har säkerligen ett helt gäng år på nacken. den har nu börjat strula för mig.
temperatur-regleringen funkar dålig, det är endast några få mm mellan kallt och varm istället för mjukt ökande/sjunkande temperatur.

är detta ett fel som normalt sett går att fixa genom att skruva isär och rengöra/smörja, eller är något trasigt?
jag tror det är svårt att hitta reservdelar, men är det en rengöring som behövs så ska jag såklart ge det en chans.

rekomenderad rengöringsmetod? ättika? jag har ultraljustvätt som kanske kan hjälpa till?

hur demonterar jag hela blandaren? sitter det skruvar under dom röda plupparna så att dom ska demonteras? har läst om lite olika varianter på demontage med vill veta hur man gör innan jag börjar bryta i den.

tacksam för all input om den är möjlig att rädda, eller om jag ska köpa mig en ny.

mvh Henrik
 
  • Duschhuvud och slangar nära termostatblandare, hand i bakgrunden, metall och plastdetaljer, badrumsinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad blandare med flexibla slangar, temperaturmarkeringar och droppande vatten, i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum, kran med röd punkt, vattendroppar, duschslang, blå och lila badrumstillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningsrör och dusch slang nära badrumsförvaring med städredskap. Metalliska texturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har kikat i den tråden, men inte riktigt samma blandare. därför tänkte jag kolla om någon vet specifikt för denna.

samt då vad rimligt fel är, om det är rimligt att tro att en rengöring gör susen, eller om det är mer troligt med defekt komponent = byte av hela blandaren

mvh Henke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.