Hej!

Jag ska renovera det första rummet i vårt hus från 30-talet. Rummet är ganska lite och ligger på ovanvåningen och känns om ett bra förstaprojekt.

Jag vill göra allt så bra som det bara går inom rimmliga ramar. T.ex. vill jag ha elen infälld i väggen. Släta väggar stabila väggar.

Väggar består av halvlös massonit ovanpå någon sorts bräd-/plankvägg. På vissa ställen, mest ytterväggar känns det lite svampigare.

Golv består av plank som är lite svajigt på sina ställen.

Någon som vet några bra lästips eller har konkret arbetsgång? T.ex. hur mycket ska jag riva ner?

Tack på förhand!
 
På innerväggarna borde du kunna riva ner masoniten och skruva upp gips. Och innan gipsen sätts kan du hugga upp spår till elen. Kan det vara putsade ytterväggar ?

Själv skruvlimmade jag golvspån på ett knarrande brädgolv, som jag sedn la laminat på. Är stabilt och fint idag.
Dock vet jag inte om det är så man "brukar" göra.
 
De "svampiga" väggarna kan ev. vara Treetex= porös träfiberskiva med viss isolerande verkan.
 
De svampiga väggarn är 15 mm tretex och bak det slät fin plankvägg.

På de andra väggarna är de någon form av papp ovanpå plankvägg.
 
Hur gör jag för att fälla in elen i planväggarna?

Kan jag borra hål uppe och sen försöka fiska ner vp-röret till den dosan vid golvlisten. Eller behöver jag riva hela plankväggen, installera vp-rören och sen spika upp planken igen.
 
Redigerat:
I värsta fall kan din plankvägg vara bärande om det är ytterväggar.
Våra "plankor" är där 5 cm tjocka. För säkerhets skull är de också spontade och skråspikade. Då får man borra, hacka och fräsa om man törs och hoppas att man missar spikarna.

Har du "vanlig" plankvägg är väl det enklaste att bryta bort en bräda där elen ska gå.

Om du inte är rädd för at tappa lite yta så kanske en variant skulle vara att lämna tretexen kvar, fräsa in elen i den och sedan sätta gips utanpå.
 
I vårat 30 tal (jaja, det var 1927) så var bärande plank som yttervägg, med horisontala "fulbitar" till plank som innervägg. Sen på det var det trätex osv. Nu tog jag bort allting ner till rent trä. För att fälla in elen så körde jag med cirkelsågen på ett visst djup vilket gick ganska snabbt och smidigt. Sen vid eldosorna får man hugga ut lite extra med stämjärn. Sen sattes gips på allting.

Vårat golv knarrar också en del, men har inte orkat bry mig. Funderade på om man kunde skruva dit lite extra skruvar i sponten, men det blev aldrig av.

Renovera varsamt, det är ju trots allt ett gammal hus ni har och inte ett nybyggt...
 
Mina ytterväggar är stående grova rackare så det är nog bärande. Där kanske jag kan köra med cirkelsåg? Behöver jag förstärka vid ett sådant ingrepp.

Innerväggarna är 2 cm liggande med 10 cm mellanrum till nästa vägg. Här ska jag nog prova min idé och försöka trä rör/slang bakom planken.

Finns det ett minsta djup som vp-rör måste ligga?
 
Skär ut spår för rören i tretexen med ex. tigersåg och gipsa utanpå är en smidig lösning.
 
Tretexen har redan rykt ner och jag ska gipsa direkt mot de tjocka planken. Anledningen är rent estetiskt. Det hade byggt för mycket med tretex och gips runt fönster och dörrar.

Nu när jag plockat ner tretexen så märker jag isoleringen inte är den bästa i ytterväggarna. Och eftersom det är bastanta plank med not och fjäder som är bärande undrar jag hur jag ska gå till väga för att isolera ytterväggarna. Jag kan inte plocka ner planken och isolera för då kommer vinden att rasa ner.

Förslag?
 
I en annan del av vårat hus ( som jag inte själv renoverat) så har tidigare ägare byggt på med 45x45, och isolerat. Dessutom så passade han på att dra elen. Men det kräver ju lite extra arbete runt alla fönster osv. Dessutom så ska man isolera gamla hus lite försiktigt.

Gällande vp-rören så sitter mina direkt under gipsen. Tror inte det finns något minsta djup som de måste ligga på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.