K
Halloj,

Har ett par läckande radiatorventiler i huset och resten av radiatorerna saknar termostat.
Alla är från samma årgång och jag tänkte att jag skulle renovera upp samtliga och sätta på en termostat.

Första tanken var att byta alla T-kopplingar med ventilen, men offerten var 1500 + moms per radiator, vilken lätt sprang iväg när jag räknade ihop alla i huset.

Det ser ut som att det sitter en sexkant i hålet och att den går att demontera, finns det reservdelar måtro? Vart hittar jag dessa isåfall? Hittar inget fabrikat på ventilerna..

Vilka termostater bör passa på dessa ventiler?

Droppen syns tom på bilden :p
Jag har en uppsamlare och jag fångar väl in cirka ½ DL per vecka, och då har väl en del avdunstat under veckan också :)

IMAG0991.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0992.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
1875:- för varje radiatorventil + termostat inklusive byte är ju rena rånet! Bra att du tackade nej till detta.

Det finns ingen anledning att renovera dessa äldre danfossventiler när en ny i dimension 10 (3/8") kostar 138:-
Det är anslutningsröret undertill som bestämmer dimensionen.

ca 17mm = 10
ca 21mm = 15
ca 27mm = 20


Termostat som passar på denna kostar (7-28º) 195:-

Du behöver en rulle 0,1kg lin+250g locherpasta också. 29:- + 70:-.

http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-rak-ventil-10r/
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra2970/
http://www.rinkabyror.se/artikel/linblanor-0-1-kg/?select=true
http://www.rinkabyror.se/artikel/locher-pasta-tub-250-g/?select=true

Så det landar på 333:- för varje radiatorventil som är i dimension 10. Plus en liten slant för förbrukningsvarorna då (99:).

Följ guiden. Är du normalhändig fixar du det. Det är enklare än du tror.
https://www.byggahus.se/varme/hur-du-byter-termostat-ventil-element
 
  • Gilla
BjornNord och 4 till
  • Laddar…
K
Tack för snabbt svar, skall mäta och kolla närmare på detta ikväll. :)
Jag antar att matande rör är gängat, och att det därmed inte är möjligt för mig att vrida termostaterna 90 grader så att dom inte sticker rakt ut?

Med under röret menar du då primärsidan av ventilen, eller returledningen? (vet nog svaret, men övertydlighet skadar inte :D )

Muttern på sekundärsidan återanväder jag?

Får man loss ventilen utan att hänga av radiatorn från infästningarna?

Finns det mindre termostater att tillgå? Jag har Bergvärme och tänker mig att jag justerar in respektive radiator sen ska man i teorin inte behöva vara där och talla så mycket då jag ställer värmekurvan / finjusteringen i BVP..

Har en burk Unipak hemma, fungerar denna med eller skall det vara just Locherpastan du länkade till, till linet?
 
Krilleman
Du avslutar aldrig i botten på gängan så du kan ställa ventilen i valfri vinkel.

Röret under ventilen.

Muttern sitter kvar på böjen ovan ventilen.

Ja, det fin fint. Oftast går det bra att böja anslutningsröret åt sidan. Alternativet är att svagt dra böjen åt sidan så det blir fritt uppåt. Är du orolig att böjen ska läcka av denna rörelse så linar du om den med.

Nej

Unipak fungerar också fint med lin

Vid värmepumpsinstallationer kan man strunta i termostater och istället styra temperaturen ut direkt från värmepumpen för alla radiatorer. Termostater brukar monteras i tex sovrum där man brukar vilja sänka tempen ytterligare något.
 
K
Tackar igen :)

Vad har jag för alternativ istället för termostat då? Jag behöver någon form av grundflödesjustering för att ställa DeltaT över respektive radiator.

Övriga frågor har jag fått klarhet i :)

Tack på förhand!
 
Krilleman
Själva ventilen behöver du ha, men inte termostaten.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Ahh okej, så det är med den röda hatten man gör grundflödesjusteringen? Eller gör man justeringen med en sexkant etc. och detta endast är täcklock för nippeln?
Finns den inte i vitt utförande (vill minnas att jag sett sådana vita istället för termostater, eller är det rött som gäller? Lite osexigt med rött i möblerade rum, blir lite som en varning, haha
 
Krilleman
K
Tackar för tipsen :)

Har vart och köpt en Danfossventil för att stämma av mått och den ser ut att vara bolt-on.
Dock undrar jag om det är samma kona på dom gamla radiatorböjarna? Eller om dessa också måste bytas för att passa nya danfossventilen?

Vid monteringen, gängarna man ventilen såpas att konorna sitter mot varandra innan man drar åt muttern, eller kan/ska det finnas lite mellanrum som man sedan drar åt? Jag kommer nog åka på att lina om böjarna, det sitter gängtejp där idag, så om jag vrider böjen kommer jag nog tugga sönder tejpen direkt.

På ett ställe har jag lite "problem" och det är att jag inte kan gänga ur gamla ventilen eftersom den kommer ta i väggen då, så jag komemr få vrida ut böjen, men om jag nu åker på att lina om böjen, om den inte håller tätt har jag nästa problem, eftersom jag inte kan gänga ur böjen pga väggen, jag vill heller inte bända så mycket i dessa gamla rör..

På bilden syns en skarv vid böjen, är denna höger/vänstergängad, dvs om jag börjar snurra på den kommer den gänga ur båda rören samtidigt och tvärtom vid monteringen? Eller är dom likgängade och om jag vrider åt ett håll kommer den spänna ena sidan och gänga ur andra?

Jag har på råd av en rörkrökare köpt Loctite 55, det ser ut som en vanlig tandtråd för att täta gängorna, han tyckte det passade en amatör som mig bättre än att slabba med lin, köpte dock lin och pasta också, så nu är man helgarderad.
 
  • IMAG1014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
K
Fast med det här priset undrar jag om det inte är enklare och billigare att byta till serviceinsats på samtliga raddisar?
62kr var inte mycket att bråka om...

http://www.evbutiken.se/serviceinsats-f-ravl-dn10-dn15

Det känns ju spontant som att man behöver någon form av specialverktyg för bytet? Kan inte se att man kan gå in med blocknyckel, enda möjligheten är väl någon form av haknyckel?
Behöver man lina gängorna på denna också, eller är den konisk?
 
K
Blir lite kluven gällande serviceinsatserna.. Hittade denna text:

Alle anderen RAVL-Gehäuse 3/8” mit kv-Wert 0,2 und Jahrgängen vor 1978 und alle RAV/8-Gehäuse
mit Schlitzschraube bei der Bodenschraube können mit diesen voreinstellbaren Serviceeinsätzen nicht
ersetzt werden
Lite osäker på vad dom menar, jag vet inte årgången på mina, men menar dom att om den slitsade ringen/anslutning för vred inte sitter fast på T-kopplingen, så går det inte att byta?

Här var ett specialverktyg som heter duga;
https://www.youtube.com/watch?v=oKShG1qe60M
Antar att den är till för att byta ventiler när systemet är trycksatt och igång?

Kan denna produkt kanske vara rätt istället? För mig som ska tappa ur systemet och vill komma billigt undan :p
https://www.wolf-online-shop.de/Danfoss-Montagemutter-003L0213::10214.html

Sen funderar jag kring avluftning, jag har en radiator åtminstone som inte har avluftning, den ser ut att vara pluggad.. Vad är det för typ jag behöver till denna?
 
  • danfoss.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG1015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
62:- för service-sats kontra ny ventil för ca 138:- (10-varianten)?

Skojar du? Köp en ny!

Muttern ska passa, och du ska använda lin. Enklare än du tror & tätt sen Dackefejden!!!

Detta klipp förklarar bra hur du bör göra för att få det tätt. Smörja, fyll upp gängorna med lin, smörja, och dra åt, klart! Bättre guide kan du inte få.

[video=youtube;bFXgwO9qszY]https://www.youtube.com/watch?v=bFXgwO9qszY[/video]

Edit:

Kan du bekräfta vilken gänga du har på proppen (antagligen DN6-gänga - ca 10mm utvändigt) så är det lättare!
 
Redigerat:
K
Tack!

Som sagt, på ett par ställen sitter ventilen såpass att jag fysikaliskt inte kan plocka ner den utan att demontera flera rör Sen vill/vågar jag inte bända för mycket i rören då alla stamar ligger i blindbotten på mellanbjälklaget.
Fast servicesatsen är ju inte bara en packbox, den blir ju som en ny modern ventil med förinställning fast med gammalt hus :)

Men det är ju klart, där man med enkelhet kan byta hela ventilhuset gör jag nog det, dom flesta av mina rör är DN15, 1/2", sen några 3/8", det är mest dom som är 3/8" som är meckigare att byta pga ont om utrymme att vrida runt hela ventilhuset.

Pluggen är ju kraftigt inmålad och jag kommer inte tömma systemet förns framåt maj/juni. Men med skjutmåtten i första cylindriska delen innan proppen mäter jag upp till 10,5 till 10,75.. Det känns ju inte som något dyrt att köpa avluftare, så man kan ju kanske köpa på sig några storlekar just in case.

okej, muttern passar.. Är det samma kona på RA-VL och nyare RA-N? Eller tänkte du på montagemuttern från Danfoss?

Det är denna Loctite jag köpte, det är inte "vanlig" flytande som vissa kör med utan den skall ju vara gjord för ändamålet :)
http://www.loctite55.co.za/?FOLDERID=18677
Jag prövar nog linet först, det läskiga är väl att man byter på 15 ställen innan man trycksätter så det lär ju bli jobbigt om man misslyckats på flera ställen samtidigt :D
 
Redigerat:
K
Finns det avluftningsventiler för DN10? Har inte lyckats hitta några själv på rinkabyrör.
Har en panelradiator där avluftningshålet är proppat med propp som har utvändig gänga. måtten på gängan är cirka 17mm.

Tilloppet kommer uppeifrån och returen går ner i golvet, radiatorn har luft som inte går ur när jag kör circpumpen, så jag behöver få till en avluftning på den. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.