Jag har lämnat in 6 stycken äldre radiatorer för renovering (blästring med rejält kraftiga doningar  :cool: och lackering). De torde vara från tidigt 30-tal, är mycket ovanliga och i mitt och många besökares tycke väldigt vackra.

Ett av dem, som var monterat i källaren/badrummet samt stått ute det senaste året, uppvisade rosthål efter blästringen. Just det elementet har stått på en slinga med enbart självcirkulation.

Vid framledningsanslutningen (dvs termostatsidan) och på radiatorns framsida, spridda på de övre 3-4cm och utmed en längd av 30-40cm, finns 6-7 små hål (från nålsticks till knappnålshuvuds storlek). 2-3 av dem uppvisar ytrost runt hålen (dvs som om rosten kom utifrån) övriga svårt att avgöra från vilket håll rosten kommer.

Övriga element, från boytan, uppvisar inga tecken på rosthål.

1.  Tycker att det är märkligt att rosten är på termostatsidan och enbart på framsidan. Var brukar rosthål på gamla element uppstå?

2. Skulle ni laga hålen (svetsa och slipa) och återanvända elementet givet nu att jag uppskattar elementen till den grad jag gör?

3. Vad tror ni om de andra....?

Sunkig mobilkamerabild bifogas
radiatorrost_01.jpg
 
Kan du svetsa dom är det väl bra, ett ny sådan radd kostar säkert 8-10 000 kr. Problemet är väl att det förmodligen är gjutjärn, lite svårare att svetsa men hittar du en gammal smed fixar han det säkert.
rogge
 
Tackar för uppmärksamheten Rogge!!

Rostrenovering på bilar innebär ju att man tar bort ett större område material och svetsar dit ny plåt. Hur skulle du göra i fallet med en radiator, bara dutta i hålet, borra upp hålet till 5-10mm och fylla i eller skära ut en större bit och svetsa i ny, bockad plåt eller något?!?!

Duger mjuk-/hårdlödning?

Ähum, vad baserar du 8-10000 på!? Känner du igen radiatorn och går de att få tag på nya fortfarande? Begagnade?!
 
Om du lagar ett sådant gammalt element är det nog stor risk att du har fler ställen som är nästan genomrostade och att du får en läcka igen.

Om ditt element är inte är av gjutjärn skulle jag nog skära upp liten lucka och kolla
( förutsatt att du har kunskap och utrustning så du kan svetsa igen den igen)

 
gamla grenrör kan vara besvärliga att svetsa, kanske pga hög temp och ålder, en del brukar löda dom med mässinglod. men det finns pinnar som klara sånt, jag har lyckats laga grenröret till baklastaren iaf. du kan ju ringa och kolla med tex esab eller höra med någon duktig "smed". fast kanske troligt att det börjar läka på andra ställen med tiden
 
Fast jag undrar i och för sig om det verkligen är gjutjärn... Elementen (5st) är mellan 95cm och 195cm och består av ovala,vertikala ihopsvetsade "rör". Skulle gissa på att det är någon variant av formad, tjockare plåt. Om de nu inte vara ena riktiga hejare på att gjuta förut. Sen om det spelar någon roll i det hela kan man ju fråga sig, förutom att det är lättare att reparera...
 
W
Om de är gjutjärn e de tunga som bara den, har ett gäng sådanna med blommor och snirkel grejjer överallt och de väger 102 kg för en radiator som är 85 cm bred, ca 110 cm hög och står på tassar, detta utan vatten i. Så om de inte e sinnesjukt tunga så är de inte gjutgärn. Och ja, de kunnde gjuta riktigt grymt förr. Har ävan ett som e över 3 meter långt och väger över 500 kg. Det står där det står för de flyttar man inte.
Och ja det tillverkas nya och kostar minst det pris som angavs tidigare i tråden, görs en del i frankrike.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.