Hej !
Är det någon som kan tipsa mig om vilket bruk jag skall använda när jag behöver laga putsade väggar som säpper när jag skall sätta upp ett nytt kök. Huset är byggt 1953 och är som sagt ett kök som skall byggas om.
Sen undrar jag vad jag skall göra när jag tagit upp mitt pakettgolv i samma kök och under detta fans sand som jag tagit bort.
Vad skall jag lägga som nytt undrlag till ett nytt pakettgolv, sanden var fuktig så jag har Okab och torkar ut mitt golv just nu?

Två frågor som jag väldigt gärna vill få expert tips om hur jag går vidare!

Tack på förhand.
 
"Putsbruk C" brukar det vara för att laga puts från denna period.

Låg parketten direkt på sanden? Är denna helt borttagen i rummet?
Personligen hade jag i sådana fall reglat upp och lagt ett undergolv av något billigt träslag (t.ex. furu) och sedan parkett på det. Glöm inte isolering mellan reglarna för att inte få det att låta "ihåligt"...
 
eviljava skrev:
"Putsbruk C" brukar det vara för att laga puts från denna period.

Låg parketten direkt på sanden? Är denna helt borttagen i rummet?
Personligen hade jag i sådana fall reglat upp och lagt ett undergolv av något billigt träslag (t.ex. furu) och sedan parkett på det. Glöm inte isolering mellan reglarna för att inte få det att låta "ihåligt"...
Hej och tack för ditt svar.
Putsbruket C skall jag fixa för när du nämner det så har jag nog hört detta förr.
Är det inte någon form av byggskivor man lägger på reglar och du vilken sorts isolering tror du man skall använda?:wow:
 
Ja, skivor kan man också använda. Det är väl en smaksak... Skivor går ju lite fortare.

När jag har lagt undergolv har jag dock lagt furugolv, men det var mest för att jag ville göra på samma sätt som det gjordes när huset byggdes.

Ang. isolering tror jag inte att det spelar så stor roll? Huvudsaken är att du inte bygger en bongo-trumma (d.v.s. lämnar det tomt). Tittar du på hus från denna tid kan det ju ligga allt från sand till sågspån som ljudisolering och det har ju uppenbarligen fungerat i väldigt många år.

Även vanlig mineralull torde fungera alldeles utmärkt för detta syfte.
 
Tack för dina svar, då har jag lite o fixa o dona med, tack
 
Mineralull är det bästa, sen hade jag planat ut eventuella ojämnheter i golvbjälklaget, skruvar och limmat golvspånskivor och lagt nytt golv. Det är det mest ekonomiska, men jag gillar konceptet att bygga om med samma tekniker som huset byggdes med. Lycka till!

Mvh Kristoffer
 
Ps. Se till att isoleringen fyller ut ordentligt, är bjälklaget 220 mm, fyll ut med 220 mm isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.