Tjenare. hjälper svärföräldrarna och renoverar poolen inför sommaren nu då jag vill kunna ta ett dopp i den under min semester (ego ego :D )

poolen är till hälften nedgrävd och resten ovanför marken i en träkonstruktion. nu är inte det problemet utan svärfar har pratat om effektivare värmning av poolen . idag sitter en solfångare byggd av gamla element som målats svarta och sedan 6mm härdade glasrutor 1cm ovanför dessa. ytan på solfångaren är ca 2x3½meter vattnet därifrån går i ett slutet system till en värmeväxlare (ser ut som en 1½ meter lång och 2dm tjock korv) därigenom pumpas ju givetvis också poolvattnet värmeväxlarpumpen till solfångaren styrs med en shunt som slår av när solfångaren inte är tillräckligt varm.

poolen är ca 18m3 och solfångaren värmer upp poolen ca 3 grader per dygn när det är varmt och fint som det är ute nu..

finns det något system som värmer bättre och är ekonomiskt försvarbart och byta ut eller är det bättre att renovera upp det som sitter där idag?

till det roliga är att solfångaren har bara full sol från kl 13 och framåt är det då bättre att flytta solfångaren så den har full sol hela dagen istället för att börja krångla med något nytt direktverkande värmesystem som pumpar vattnet från poolen och värmer detta ?

tacksam för svar :)

(pooltemp brukar vara runt 27-30 grader under sommaren.)
 
glömde jag har ju en bild på de.

37401_402282038830_573183830_4495812_4264526_n.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.