Hejåhå,

Jag har en gammal, skitgammal, pelarborrmaskin av bordsmodell från Altas Press & Co. Den ser ut som denna men är en bordsmodell:

http://www.williammaloney.com/LandRover/AtlasDrillPress/index.htm

Tyvärr funkar den inte så bra som jag skulle önska, problemet är att chucken kastar 1-2mm. Jag funderar lite på vad orsaken till detta brukar vara. Är det drivaxeln som är skev eller räcker det med att byta lager för att få ordning på detta? Eller är det rent av så att det är själva chucken som är problemet?

Nya lager gissar jag är lätt att få tag på, det sitter ju SKF lager i maskinen nu.

Jag har ännu inte gjort några försök att mäta upp var problemet ligger även om det förstås är möjligt. Demonterar jag chucken borde det gå att mäta med indikatorklocka på axeln.

Skulle vara kul att få ordning på denna istället för att köpa något billig skit på jula som ersättare.

Tips och tankar kring detta?
 
Chuckar brukar degeneras
 
Tankar? Spara maskinen för allt i världen. Rota fram den där indikatorklockan och mät upp var problemet ligger. Det troligaste är ju att lagrena är kassa eller att det är något meck med chucken.
 
Ta tag i chucken och ruska lite, 1-2 mm är ett gigantiskt glapp. Känns det stadigt ligger kastet någon annanstans, chucken eller axeln.
 
Phl....kasta maskinen är det inte tal om! Men jag behöver något som funkar bättre....

Jag testade lite mer efter era inlägg.

Om jag sätter en borr i chucken och borren är säg 15cm lång så ritar spetsen en cirkel på knappa 2mm. Rörelsen är förstås mindre längre upp.

Om jag rycker i chucken så glappar det ordentligt, säg att den flyttar sig 1mm i radialled, inget axiellt. Om jag låser höjdinställningen så fixeras chuck/axel och glappar inte men det kastar fortfarande enligt ovan, cirka 2mm.

Jag antar att det betyder att det är en bra början att byta lager. Men jag skulle vilja mäta på axeln först. Hur får man loss chucken?
 
Sitter inte chucken i en vanlig kona?

Det finns borr som ska sättas direkt i konan. De brukar vara raka.

Skaffa eller låna ett sådant borr, alternativt ta med chucken till någon annan som har en maskin som chucken passar i och mät kastet.
 
Chucken tas bort med någon sorts kil så ja, det är nog kon-varianten.

Egentligen är det ju så att jag måste byta lagren innan det är meningsfullt att mäta axeln med klocka - jag vet ju inte om det är lagerspel eller krokig axel jag mäter.....

Kul med lite miniprojekt!
 
Det är säkert en Morsekona 2 eller 3 i den, och den har väl hamnat på sniskan på något sätt. Börja med att ta ur den och knacka fast den igen och se hur det blir då.

Om du känner någon annan med pelarborr kan du kanske låna en chuck med (samma stl) morsekona att pröva med.
 
Nja, sådär... Det är ganska ovanligt med en krökt axel inuti en maskin, så jag skulle nog börja utifrån och arbeta uppåt, så att säga.

En 15 cm lång borr är nog ingen bra grej heller... borrar är inte alltid raka.

Börja med något kortare, med mera trovärdig rakhet... cylindriska delen på en pinnfräs eller nåt.

Ta ett mått på rundgångsfelet direkt nedanför chuckbackarna. Och ett till på chuckkroppen precis ovanför. Likadant? Mer, mindre?

Gå vidare uppåt-- ta mått på MK:n innan den går in i chuckkroppen. Och måttet där är... mer, mindre?

Poppa ut MK:n, sätt klockan mot insidan av maskinspindeln... måttet där samma eller mindre?

Och så vidare... På så sätt kan du eliminera feliga länkar från kedjan, en länk i taget tills nu når antingen en felkälla eller en slutsats.

Vanliga fel i den ordningen: Chuckbackarna skadade / slitna> chuckdornet lite böjt / snett> skit emellan morsekonan o maskinspindeln> morsekonan slirat runt i maskinspindeln och slitit / skadat den> pinolen lös i huset> lagren skadade / lösa i pinolen> skev maskinaxel> tak o väggar på villan sneda> fel på tynglagen.

OBSA för ovrigt att det är vanligt att det finns en ställbar slits som justerar pinolens gång /spel i huset. Bäst börja med att kolla den justeringen-- är den för lös känns det väldigt tydligt. Ungefär som du nämnde tidigare angående låsspaken.

Sådärdå... då får du umgås lite med indikatorklockan idag...

.
 
Redigerat:
d^_^b

Tack för tipsen.

Först ska jag borra det jag måste borra. Sedan ska jag röja på bänken så jag kan riva maskinen i småbitar, därefter ska jag mäta allt som går att mäta. Och sedan riva maskinen antar jag....:wow:

Tyngdlagen är ok här föresten, den kollar vi några gånger i veckan när ungarna kastar glas i klinkergolvet i köket. Tyngdlagen har aldrig varit trasig hittills.
 
Note to self: Inte klinkergolv i köket. Renovering av maskiner är kul. Lycka till!
 
Det verkar inte vara någon vanlig morsekona på denna maskin? Kolla bifogat urklipp. Jag får nog tillverka mig en kil enligt bilden för att komma vidare.
 
  • Atlaschuck.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle väl i princip kunna vara en ordinär kona som demonsteras på ett ovanligt sätt, men det finns ju också flera andra äldre varianter. Någon sorts kona verkar det ju vara iaf. Det där verktyget är väl borta antar jag, eller sitter det fastmålat på maskinen någonstans?
 
På min stora pelarborr av okänt fabrikat måste man mata ner chucken i bott med handtaget för att se stället där man slår in kilen för att demontera konan. Hur ser det ut om du gör det på din. Jag minns tyvärr inte vad delen som konan sitter i heter men du förstår kanske vad jag menar ändå.

Något sådant hål verkar inte finns på din maskin.

Det står något om Jacob's chuck i texten du länkar till. Det kan ju vara en Jacobskona då. Hur de skiljer sig i demontering från Morsekona vet jag inte.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.